Styrstål

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
Undrar om det är motiverat att köpa coromantstål till en touringmaskin?

Vad skiljer dessa från original? (std stål)

stål 195:- coromant 595:-

vad tycker ni??
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Helt klart värt det, Styr mycket bättre och håller mycket längre! För mig höll vanliga bara 1 säsong men koromanten håller typ 2-3
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Det finns bara ett tillfälle när det är dåligt med koromant... Om man - som jag - har aluminiumplåt på släpvagnsbotten. Fast man behöver inte knyta fast grejjerna. :)

Annars är det nog bara fördelar. Det skulle vara priset då... Men jag har en 98:a och har inte bytt ännu så nog håller dom mer än 2-3 säsonger som någon skrev.

.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Jag vet inte vad du menar med touring men för mig är det körning på leder och isar, isiga, uppkörda och hårda spår. Det är helt klart motiverat att köpa koromantstål som inte bara håller bättre, de ger skotern styrförmåga även om det är ett lite längre band. Det blir ju inte bättre av att man sitter två på heller. Tveka inte ens.
 

tomb

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Ja det är frågan...
Hej, jag har studerat styrstålets vara eller ikke vara på Luleå Universitet (Doktorrand) i tre år och kommit fram till att Cormantstålets hållfasthet kontra vanligt blötstål ej skilljer sig så värst mycket, däremot underlaget du transporterar dig på. Ponera att det nästan uteslutet blir att du åker på asfalt eller låt säga blandat asfallt och isväg då kan det vara motiverat med Cormant, men åker du mycket på snö rekomenderar jag vanligt järn!
Tack för mig.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 06-Dec-02 kl 05:56 PM (CET)]Man har väl ändå coromant när det är snö och is och inte när det är asfalt och sten,grus osv Har kört 75 mil med mina det
är inte ett enda märke på dom(Jarla coromant)
men hemma här när snö tillgången är skiftande Så då är det vanliga rostfria(jag gör dom själv)som gäller,dom håller för en smäll med en sten det gör knappast coromanten Sen är det ju en säkerhets fråga med ``blötstål´´styr det
ju inget alls vid jämfört mot coromant. Men
det skulle bli väldigt dyrt med coromant
när det är taskigt med snö,så det får bli lite sämre styrförmåga
mvh: Bosse...........
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
Styr stålen hjälper ju inte så mycket i snö, de hjälper ju mest bara om du ska köra på isen eller på mer packad snö, men coromanten brukar bli så att dom slits runt om coromanten och då så lossnar coromantstålet till slut och då är de ju inte så bra, så vad jag att du ska kunna göra är att du svetsar fast en skena som man gjort på fjäderbensstål, då kan jag nog lova att du har både bett och styrstål som kommer att hålla länge :)
 

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
prova att svetsa med en rostfri elektrod en bit på styrstålen så håller dom längre !!
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag tyckte som du att coromant-stålen var åt helsike för dyra så jag fick tag i kilstål.
(samma stål dom gör krysskilar av) och dom håller både för det ena och det andra.

Sedan så förstör dom inte flaket på vagnen och ej heller golvet i garaget.