Styrningen kaputt!

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hej

Blev utan styrning på Yamahan idag.
Efter en del jobb med att "styra den manuellt" så kom den hem och jag började
söka felet direkt. Det visar sig att det är "Vinkeln längst ner på styrstången som
gått av. Ni som kan, måste jag ta ut motorn för att komma åt att ta bort den eller
finns det möjlighet att "trä upp" styret? Skotern ifråga är en Yamaha Enticer från 92
men jag gissar att det är rätt lika på dom flästa Yamahaarna från den tiden
kanske tillockmed andra modeller också). Så nu är jag TACKSAM för alla tips jag kan få.
Jag vill ju inte att skotersesongen ska vara över redan nu
(men jag är rädd för det :-( ).
Jag har markerat vilken del det är som gått av på denna bild: http://hem.passagen.se/range-rover/yamaha/yamaha.JPG

MVH Mikael V

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hej

Bilden fungerade tyvärr inte så det var inte helt lätt, men jag tor jag vet vad du menar.

Jag är ganska säker på att du måste plocka ut motorn för att komma åt ordentligt, vilket å andra sidan inte är så mycket jobb som många verkar tro!
Du kan ju börja med att demontera ljuddämpare och förgasare o. luftburk för att se om du kommer åt.


 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hej

Bilden fungarde när jag la in den. Jaja, ni förstod säkert. Har percis tagit bort motorn. Det gick inte annars såg jag. Skruvar som inte varit loss på 12år brukar inte vara så medarbetsvilliga. Det var enklare än jag faktiskt trodde att montera ur motorn, så det hade du rätt i. Gick på någon timme bara.
Det var tur man tog ut motorn, ena fästet var av så motorn satt bara i två skruvar.
TACK IALLAFALL! Nu måste man bara fån tag på nya delar snabbt innan vintern regnar bort, vilken den håller på med här just nu :-( . Skoterskrotar är väl att rekomendera?

MVH Mikael V
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jo jag skulle tro att fästet/fästena är betydligt billigare på en skrot. Kolla under "Företagsguiden" här på Skoterleden!
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hej
Ringde till Lule skroten men lönlöst, han visste inte vilka som var lika. Så nu försöker jag få fram vilka modeller som har samma styrkolun, någon som vet? Fungerande bild finns här:
http://hem.passagen.se/range-rover/yamaha/styr.htm

MVH Mikael V

 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hej

Jag har skickat iväg den till en nu men vet ej om det går. Det svåra är att den inte gick rakt av utan tappen hade böjt sig. Men vi får se, iallafall kommer det att behövas en ny på längre sikt.

MVH Mikael V
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Styrstaget kom hem nyss, svetsat. Det tålde iallafall att man slog med en hammare på den. Nu sitter det i att jag inte har något nytt motorfäste, ena var av när jag tog av motorn och den nya (som kanske passar) kommer inte förän på fredag :-( . Får hoppas styrstaget kan hålla ett tag, men jag söker fortfarande en ny/beg styrstag som passar. Så är det någon som vet om det är samma på någon annan modell så skriv mer än gärna. Det blir lättare att hitta någon då.

MVH Mikael V