Styrning och framvagn Lynx Sport Touring 700 -2001

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
Hej!

Jag har en fundering
Hur bra går det att få styrning och framvagn på en Lynx Sport Touring 700 -2001? Jag vill att styrningen ska kännas fast och tight, inte fladdrig och ryckig.

Det som är mest glapp just nu är swivelbussningarna i hjälpstyrarmarna (1-2), samt swivelbussningarna i styrbalk (14).

Frågor:
– Är det värt att byta swivelbussningar* i hjälpstyrarmar (1-2) etc. eller ger det lite?
– Är hjälpstyrarmarna (swivelbussningarna*) den svaga länken på trailingframvagnar? vad är den svaga länken på dessa framvagnar?
– Ger det mycket eller lite att få bort allt glapp i länkarmarna*?

Det mesta är bytt men inte allt, se nedan:

Utbytt Styrning: (fig.1)
(28, 29) – Bussningar styrstång.
(25, 27) – Styrleder mittstyrstag (under motor).
(20) – Yttre styrleder.

Utbytt Framvagn: (fig. 2)
(27) – Bussningar spindlar (trailingarm).
(40) – Bussningar bak tralingarm.
(30) – Bussning skidfot (fotleden på skidan).

Ej utbytt Styrning: (fig. 1)
(17) – Inre styrleder, säg 0,1 mm glapp per st.
(4,5) – Swivelbussningar*, hjälpstyrarmar (1,2), tydligt glapp, synligt.
(10,11) – Swivelbussningar*, mittenstyrbalk (14), glapp, synligt.

Ej utbytt Framvagn: (fig. 2)
(3) – Undre Länkarmar (sfäriska glidlager*) säg 0,2 mm glapp per arm.
(33) – Övre länkarmar (kulleder*) säg 0,2 mm glapp per arm.


* Varför jag inte redan bytt ut allt beror på att det inte finns som reservdel eller är väldig dyrt. Dessa delar får man tillverka och/ eller beställa från kullagret.se eller liknande. Jag saknar mått och gängstigning för tillfället.

Fig. 1
29959

Fig. 2
29960
 
Last edited:

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
Hej på er!
Nu har det gått en tid, och jag svarar mig själv i fall någon söker lösningen på samma frågor: :)

Som förord vill jag säga att få vet hur man får en trailingframvagn att bli tight. Ingen har kunna ge svar, inte ens racingkillarna som var aktiva på den tiden. Troligtvis för att de bytte skoter innan deras blev glapp i framvagnen.

Svar:
1. Hur bra går det att få styrning och framvagn på en Lynx Sport Touring 700 -2001? (dvs. en trailingframvagn)
Svar:
Det går, jag har lyckats.
Min är lika tight som en kompis Freeride 850 -2020 som gått 170 mil. Jag har t.o.m mindre styrglapp enligt honom.

2. Är det värt att byta swivelbussningar* i hjälpstyrarmar (1-2) etc. eller ger det lite?
Svar:
Problemet med swivelarmarna är att de slits främst axialt, samma gäller de små swivelbussningarna i mittenstyrbalken, vilket tillsammans leder till att mittensyrbalk (ink. vä + hö styrstag) går att dra upp och ned typ 10-15 mm. Vilket i mitt fall gav ett toe-glapp på ca: 9 mm. Får man bort det axiala glappet i swivelbussningar får man oxå bort toe-glapp.

Värt att byta? inte de stora i swivelarmarna, de slits inte så mycket diagonalt, men de små kan man byta (fig.1 -11). Finns att köpa, dock märklig kvalitet med tveksamma mått (BRP made in china).

Axlarna (aluminium) i swivlarna verkar inte slitas nämnvärt, varken i swivelarmarna (fig.1 -5) eller i de små swivlarna (fig. 1 -10).

3. Är hjälpstyrarmarna (swivelbussningarna*) den svaga länken på trailingframvagnar? vad är den svaga länken på dessa framvagnar?
Svar:
Hjälpstyrarmarna (swivelbussningarna*) är inte direkt den svaga länken, men troligtvis en stor del i att man inte enkelt får bort glapp slitena i trailingframvagnar.

Den direkta svaga länken är att en "sittskoter" med motorn lång fram, dvs trailingframvagn, har många fler leder än en skoter med motorn längre bak. Ju fler leder desto mer glapp när det väl börjar bli glapp. Det är ungefär dubbelt så många leder = dubbelt så mycket glapp vid glapp.

En annan svag länk är plastbussningarna i spindlarna (skidfot). Mina är glapp igen efter 150 mil (fig. 2 - 27).

4. Ger det mycket eller lite att få bort allt glapp i länkarmarna*?
Svar:
Relativt lite, men påverkan har det. Det påverkar inte så mycket om alla övriga leder är fräscha. Jag har inte bytt mina än men jag märker att främst de övre kullederna (fig 2. - 33) ger toe-glapp. De undre sfäriska lagren ligger i tryck av fjärdingen så det märks inte på samma sätt.

Ett problemet med Lynx från 2001 till 2009 är att de övre kullederna (fig 2. - 33) är så himla dyra 1250 kr/ st (behövs 4 st). BRP tar 1690 kr/ st. Byt allt annat först och se hur skotern beter sig, börja sedan med de övre yttre.


Och ja, det kanske är fel att kalla framvagnarna trailingframvagn, men jag har inte något bättre namn. Swivelarmframvagn, eller motorlångtframframvagn blir ju inte så mycket bättre även om det är mer korrekt. :)