Styrhöjare Backcountry

XPS

Medlem
20 dec 2008
28
0
1
Lycksele
Hej, undrar om någon bytt styrhöjare på renegade backcountry från årsm. 11/12 .
Har jag förståt rätt så kan man sätta dit styrhöjaren för summit 205mm utan att behöva förlänga några slangar...?
Är det nån som gjort detta och isådanafall hur gör man rent praktiskt för att smidigast byta till denna?

Tacksam för svar

P1son

Ny medlem
22 apr 2010
4
0
1
Det går bra, dock kan du få vrida på slanganslutningen till bromshandtaget lite. Sära på elkopplingarna på styret och lossa gasvajern från reglaget sen så kan du lossa originalhöjaren.

XPS

Medlem
20 dec 2008
28
0
1
Lycksele
Ok, men hur gör man med slangarna som går till startknappen och färdatorn?
Alla slangar måste väl lossas eftersom de är dragna inuti styrhöjaren?

P1son

Ny medlem
22 apr 2010
4
0
1
Hmm, minns inte om alla kontaktstycken sitter på styret.....
Annars får du lossa mätartavlan, görs med en spårmejsel som du trycker ner i dom två spåren i överkant på mätarhuset. Vik fram mätartavlan, lyft lös den och lossa elkontakten. Nu har du alla kontaktstycken synliga.

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Styre Renegade BC 600 X.png

Hjälper denna ritning något?

Edit: Enklast är om du plockar bort huven, lossar dom 5 torx-skruvarna som håller fast mätarhuset/lyktorna och lyfter av allt.
Kan vara lite trångt att lossa stora kontaktstycket som sitter fast under mätarpanelen, men det går om man har små händer.
(Annars lossar du kontakten till mätarpanelen på det sättet som P1son beskrev)
Sen sitter det en kontakt på vardera lampa som du bara drar lös bakåt.

När detta är gjort så kopplar du lös kontakterna som enligt bilden heter "main harness", en liten och en stor.
Då är det bara att lossa styret från höjaren och dra igenom kablarna, plus att du måste lossa gasvajern från gashandtaget.

Så gjorde i alla fall jag när jag bytte styre och höjare på min Summit (i ditt fall endast höjare).

Hör av dig om du kör fast :)

Last edited:

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
En rednecklösning är annars att klippa upp gamla höjaren med en plåtsax. :D

XPS

Medlem
20 dec 2008
28
0
1
Lycksele
Jo den hjälpte mycket... Nu har jag tagit bort allt utom gasviren... Eftersom jag inte är den mest tekniska undrar jag hur man tar bort den?
Har tagit bort allt annat och frigjort alla slangarna, var svårast i få bort vindavisarna som sitter bredvid rutan, satt hårt i de där klickfästena... Men man fick smörja med lite så gick det bättre...
Hur tar jag bort gasviren? Eftersom jag inte gjort det tid är det bättre att fråga nån så man ej har sönder den...