Styrhöjar projekt....

Floyden

Välkänd medlem
13 jan 2005
162
0
6
41
örnsköldsvik
Det här med att höja styret var knepigare än jag trott !
Har inte kommit längre än till att demontera grejerna från originalstyret.
En fråga dock: Hur får jag bort handtagsvärmarna?
Eller skär man sönder dem och köper nya ?
Jag tänkte om det går att flytta över dem till mitt nya freestylestyre...
Sedan så var det knepiga dimensioner är det på insektsskruvarna också.... suck....:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du kan få lös handtagsvärmarna genom att värma dem lite lätt och sedan blåsa med tryckluft genom ett litet hål som du tagit upp i änden av handtaget.
Givetvis så måste du borra ut eventuella nitar eller ta bort skruvar som säkrar handtagen. Kom bara ihåg... "They go with a boom" ;)

Antagligen så är det tum-dimensioner på insexskruvarna.
 

Floyden

Välkänd medlem
13 jan 2005
162
0
6
41
örnsköldsvik
Sådär ja! Nu är allt borta utom gaswiren och bromsslangen. Nu två frågor: Hur tar jag bort bromsslangen? jag menar, det sprutar väl olja om jag bara skruvar bort den? Hur f*n får jag bort gaswiren från "klunsen" på styret? höljet till ´wiren sitter fast och jag är rädd att jag knäcker plsten om jag försöker bända bort den. Okey, det blev tre frågor :D

Tack på förhand!
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Bromsslangen är det väl bara skruva lös? Tror inte att det är speciellt mycket tryck i systemet, i så fall kan du ju stå beredd med nån kopp eller nå! ;)

Gaswiren är nog inga problem att få bort, kan ju prova skruva loss "Klunsen" och släppa efter den efter styret så blir wiren mindre spänd, sen är det bara kroka lös den från gashandtaget...

Du bör kolla så att hydraliken är nog lång, även gaswiren och all el. Om det inte gör det så blir det nästa projekt! :)

Lycka till!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är inget tryck alls i bromsystemet, annat än jordens dragningskraft som kan orsaka lite sipprande olja. Men undvik att nypa in bromsen eller bryta isär bromsklossarna bara ;)

Glöm inte att lufta bromsen sen och eventuellt fylla på mer bromsolja.
 

Floyden

Välkänd medlem
13 jan 2005
162
0
6
41
örnsköldsvik
Det gick bara fint, inget spill alls. Men nu är det gaswiren kvar, tänker införskaffa en wireförlängare så jag måste lös med gaswiren från gasreglaget. Detta verkar omöjligt då höljet inte verkar gå att ta lös!! Nån som gjort detta tidigare och har tips på hur jag räddar helgen? =)
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Alltså det ska ju finnas någon skruv där någonstans. Har inte skruvat i någon Edge. Det enda tipset jag kan ge dig är att kolla på alla möjliga och omöjliga ställen. Brukar sitta ganska så dold.

Och om tålamodet sviker så går ju allt med våld! :D
 

Floyden

Välkänd medlem
13 jan 2005
162
0
6
41
örnsköldsvik
Det satt en lite låsbricka på ett osannolikt ställe som jag till slut lyckades lssa och då var det ingen match. så nu är det bara att förlänga kablar, slangar och wire och sen styre, sen att det behövs snö är en senare fråga.....
 

Floyden

Välkänd medlem
13 jan 2005
162
0
6
41
örnsköldsvik
Låter bra. Har du sett Fly freestyle styret på www.mtnprod.se ? Det står att det höjer 13 cm men har på annat håll hört att det höjer 18 cm! Har beställt ett sånt och tänker även montera en 2" höjjare. Blir säkert bra.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Jo jag har sett det, jag funderar på "Mini Bend" styret, vill inte att det ska höja så himla mycket.
Men nu när jag har börjat kika runt lite så hitta jag ett styre på Crossbolaget.se som kosta 595 med en sån där "Pad"
Det blir nog ett sånt, dom höjer 11 cm och det räcker, så var det ju ganska så billigt också! :)
 

Floyden

Välkänd medlem
13 jan 2005
162
0
6
41
örnsköldsvik
Ja nu står man i följande läge: Har monterat 2" höjare + 4" hemmagjord höjare = 15cm!
Ett AIR cross styre har även inhandlats, Har beställt längre bromsslang och gaswire förlängare. Nu återstår den dryga bite med elkabelförlängning...suck! Nån som har bra tips på hur man knopar med detta? Gärna tips från någon som gjort en liknanade operation på en edge (02:a) som jag. Allt id drygt med el dåman endast är lekman på detta område. Såg förresten en snöflinga härom kvällen =)
 

Västerås

Medlem
29 okt 2005
22
0
1
Västerås
Fler med samma problem!!

Vilket flax att hitta den här tråden, jag har hållit på och strulat med samma sak på eftermiddagen idag, har ett exakt sånt freestylestyre som du pratade om!! Jag gav upp och monterade tillbaka det som jag hade, orginalstyre + 2" höjare, men med freestylestyret utan höjare så slipper styret flyttas bakåt p.g.a vinklen på styrstången... Problemet e ju bromsslangen och gaswiren, vart hittar jag "WIREFÖRLÄNGARE" och längre bromsslang? Vad kostade det? Nu blev jag ju motiverad att göra ett nytt försök!!! :)
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Gaskabel förlängare hittar du hos din återförsäljare som säljer "Duells" sortiment, bromsslangen... Du går in hos en hydralikfirma med din nuvarande bromsslang i handen och ber dem göra en längre med dom fästena som sitter på slangen, brukar inte vara så dyrt.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lägg ut bilder...

Till er som håller på med dessa projekt......

Varför lägger ni inte upp lite bilder här i tråden så förstår andra hur och vad ni gör.

Det finns nog många som vill se hur ni har gjort och hur det ser ut

Kom igen nu !
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Floyden skrev:
Skulle gärna lägga ut bilder men vet ej hur man gör? Om jag har bilderna på datorn, hur får jag då upp dem här?
Jag har försökt beskriva hur man kan lägga ut bilder i tråden Skoterbilder som ligger under "Övrigt / Off-Topic", läs första inlägget i den tråden!