• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Stugaskoter

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
110
24
18
Karlstad
Hej!
Tar gärna emot tips om en vettig skoter till stugan som går i lössnö.
Prisbild: 15k-35k men ju billigare desto bättre.
Gärna 130/140 hk+ och så driftsäker som möjligt, blir högst 50 mil/år.
Mycket ospårat och djup snö uppe i stugan då jag är typ den enda som "turistkör" där uppe.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
I den prisklassen så köp en Forest Fox/ tundra/ ranger 377.

Undvik 800
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.488
23
38
I den prisklassen så köp en Forest Fox/ tundra/ ranger 377.

Undvik 800
Tänkte på samma sätt.

Men han vill ju ha 130-140 hk..det blir inte helt lätt att hitta för de pengarna, gissar jag.
 

Henrikssons

Aktiv medlem
17 feb 2013
78
10
8
Vittangi
Just driftsäkerheten kan bli svår att lösa med det prisintervallet och 800-motor. Men t.ex. en Arctic Cat M8/M800 kan kanske vara något. Eller om det inte måste vara 800-motor, en M7. Arctic Cat har haft rätt hållbara 800-motorer under lång tid, så om du ska välja något märke i den prisklassen med 800-motor så skulle jag nog välja Arctic Cat.

Varken Polaris, Ski-doo eller Lynx är väl kända för att ha så värst hållbara 800-motorer om man börjar tala de prisklasserna.

Yamaha har inte haft någon 800-motor till min kännedom, utan då är det 700-motor om vi talar tvåtaktare och i antalet hästkrafter räknat så motsvarar deras 700-motorer ungefär andra märkens 600-motorer så det är inga 130-140 hk i dem. Yamahas 700-motorer är däremot riktigt hållbara. Om du lyckas hitta en Yamaha Nytro MTX för 35k (antagligen svårt) så kan det vara ett alternativ, driftsäker är åtminstone själva motorn (fyrtaktare, dock därmed lite tyngre).

Om du kan tänka dig skotrar med 600-motor så finns det väsentligt fler alternativ, de är i regel mer driftsäkra oavsett märke. Men då får du nöja dig med ca. 115-125 hk.
 
Last edited:

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
110
24
18
Karlstad
Polaris 700-800 funderar jag på men vet inte hur kvaliteten är.
Arctic 700-800 verkar vara skottsäkra förutom enstaka variatorstrul, sen verkar inte diamond drive vara en höjdare.
Har förstått att brp 700-800 har veka vevaxlar men kanske inte har så stor betydelse när jag kör så lite.
Visserligen blir det max 50 mil/år men det ska vara kvalitativa mil så 600 känns inte aktuellt.
Fyrtakt väger lika mycket med som utan turbo när den väl sitter fast.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.032
23
38
Örnsköldsvik
Med din prisbild hade jag satsat på en RMK 600 155”. Om du vet att du inte kommer köra så mycket per år så hade jag prioriterat tillförlitlighet framför effekt. Trist att meka de ggr du hoppats hinna köra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.983
292
83
Kramfors
Polaris 700-800 funderar jag på men vet inte hur kvaliteten är.
Arctic 700-800 verkar vara skottsäkra förutom enstaka variatorstrul, sen verkar inte diamond drive vara en höjdare.
Har förstått att brp 700-800 har veka vevaxlar men kanske inte har så stor betydelse när jag kör så lite.
Visserligen blir det max 50 mil/år men det ska vara kvalitativa mil så 600 känns inte aktuellt.
Fyrtakt väger lika mycket med som utan turbo när den väl sitter fast.
De flesta eller alla Polaris 700 håller bra i de årgångarna och Arctic cats enda smogg i bägaren runt de årg är den förb diamondrive även om de håller rel bra vs alla andra 800or som skär ihop hela motorn. En helrenovering av Dmd kostar 5-6 tusen med ny delar. Men om du kollar på Arctic cat upp till 04 så är de vanlig kedja som ex en F7 04 har kedja och den gick bättre än de nyare som fick dmd för de stjäl effekt också.