Studie av Fjällsäkerhetsrådet och Nationella Snöskoterrådet

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hittade denna på nätet: http://reply.surveygenerator.com/go.aspx?U=15924irhGrRhX9Dq3jM2w

Citat:
Fjällsäkerhetsrådet och Nationella Snöskoterrådet genomför under februari/mars månad en studie riktad mot snöskoterförare tillsammans med snöskotertidningarna Snowrider och Snowmobile.

Varje år inträffar ett antal allvarliga och tragiska snöskoterolyckor. En viktig del i arbetet med att förebygga dessa olyckor är att lyssna till er åkare. Dina erfarenheter är viktiga för oss kring hur vi ska utveckla det fortsatta arbetet kring fjällsäkerhet och snöskotersäkerhet.

Frågorna tar högst tio minuter att besvara. Du som svarar är anonym.

Resultaten från studien kommer du att kunna läsa om hos Snowrider och Snowmobile. De kommer också att användas i Fjällsäkerhetsrådets och Nationella Snöskoterrådets arbete för säkrare snöskoteråkning.
 
Last edited:

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Ja, det var mycket fokus på friåkning, vilket är källan till det mesta i debatten kring snöskotrar, och precis som Martini_80 så undrade jag om syftet med de frågorna.

Jag tror, och hoppas, att de var för att få ett underlag för att se hur pass många som faktiskt prioriterar friåkning och att det ska visa att det är viktigt att behålla den för skoter- och turistnäringens skull. Tror även, och hoppas, att det är för att få en indikation hur många som är ute i fjällvärlden utan rätt utbildning och/eller utrustning och att det kan leda till att försöka ändra kulturen bland oss skoteråkare och öka kunskapsnivån för att minska antalet allvarliga olyckor i samband med t.ex. laviner. Samt att kanske även få till ett underlag för att motivera bättre informationssystem i Sverige gällande lavinprognoser (som de har i Norge och Kanada och även hade som ett testprojekt i Sverige i några år),

Kan även vara så att jag är naiv, men fick säga mitt i alla fall :)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Ja man vart fundersam på om dom vill veta hur stort problemet är. Friåkningen är ju ett problem i deras ögon, jag vet inte om jag håller med.

En person jag mailade med angående förbudsområdena i Vemdalen hävdade att det var ett problem i vemdalen att friåkarna åker bland skidåkare och solande. Vi var i Vemdalen i början på februari i 4 dagar och åkte och ingen av oss såg varken skidåkare eller solande ändå om dom får som dom vill hade dom velat att vi skulle åka på fel sida om Vemdalen där det såg ut att ligga 3dm med snö. Det är alltid snöfattigt på den sidan tydligen. Friåkarna lär stå i kö för att få åka där.

Finns ett gött ställe vid sidan av skidbacken där dom heller inte vill ha oss, dom vill göra skidbacke där istället. Det går antagligen bra när ekonomiska intressen vill nånting.

Man blir lite smått illamående.