Strul med EFI.. Hjälp !

Ski_doo

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ume
Tjena, det är så att jag har en super fin WildCat 700 EFI 93:a som har gått 700 mil, i slutet på den här sesongen så hände de en sak, När motorn är genom kall, tex att den har stått under natten så när man väl ska till å starta den så finns det inte en tillskymmelse till liv i den! men efter ca 10 drag så börjar den slå å efter ca 7 drag till så kommer den igång, och när den väl går och har blivit varm så tycker ja det kommer väldigt mycke sotrök å sot i avgaserna. Förut har den Alltid startat på 2-3 draget utan några som hälst problem!
Några tips på vad som kan ha hänt me den ? jag har kollat hur mkt olja den drog å det var perfekt inte en milliliter för mycket eller förlite, så det måste va något annat efter som att den inte heller vill komma till liv efter en natts vilande.
Alla Spekulationer å tipps välkommnar jag varmt ! // Jonas
 

Ski_doo

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ume
Tja, jo kanske, men batteriet är bara ett å ½ år gammalt så ja tycker de borde ju va frächt, eftersom att det är underhålls laddat å så, men jag har ett nytt batteri som ja ska kolla med.. tackar =) Mera tipps !!
 

Fast

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Kontakta närmaste ÅF och hör om råd, be att få uppgifter på värden på de olika komponenterna, spjällsensor, mm.
De kanske har något tips om var du kanske ska börja leta.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
När det gäller batteriet, lita inte på att det är bra bara för att det är nytt. Prova att ladda det fullt, belasta det sedan ca 5 minuter med en H4-lampa och mät spänningen samtidigt med en digitalvoltmeter, den bör inte sjunka under 12 V medan lampan är inkopplad. Spänningen bör sen stiga till åtminstone 12,7 V inom några minuter efter att lampan kopplats bort. Du kan också prova att ladda det fullt och låta det stå orört en vecka, sedan ska spänningen vara minst 12,6 V.

När det gäller övriga problem med insprutningssystemet så brukar det mesta orsakas av skadade kabelstammar, kontaktdon som är oxiderade eller nersmetade med olja etc. Kolla om styrdonet blinkar några felkoder.
På din felbeskrivning verkar det som om den får alldeles för mycket bränsle. Det skulle kunna bero på fel i motortempgivaren (eller kablaget till den). Styrdonet brukar ge felkod om det är totalt avbrott eller kortslutning i den, men om den skulle ha drivit iväg i data så är det inte säkert att det blir någon felkod. Typiskt värde är ca 5000 ohm vid + 4 grader, 2500 ohm vid + 20 grader och ca 300 ohm vid + 80 grader.
En annan möjlighet är fel i spjällägesgivaren eller avbrott i jordledningen till den, så att styrdonet tror att man har ständig fullgas. Det finns tre ledningar mellan lägesgivaren och styrdonet, en är jordad, på en finns det 5 v hela tiden, och den sista ger en spänning som ökar med gaspådraget. Typiskt 0,7 v vid tomgång och drygt 4 v vid fullgas.