storsatsing inför nästa års skoteråkande.

inzaight

Aktiv medlem
28 feb 2010
80
0
6
luleå
tja! jag ska spara stora summor pengar till snöskoter nästa vinter och undrar om jag ska köpa en ny årsmodell eller köpa kanske års.mod 06-09?

vad anser ni är det bästa valet? jag ska köpa en lössnö skoter:)

edit: hittade en arctic cat F7 -03 för 45k, den blir billigare vid snabb affär. jag delar med av vad han skrev samt nån bild. skriv om den duger, om den är inte så bra att hoppa med så får det vara, jag åker ändå mest i lössnö.
detta har han skrivit:


En riktigt fin Arctic Cat F7 Snopro EFI -03 i "Patriot" färger/dekaler. 03an ska enligt uppgift vara den årsmodellen som har mest effekt och går bäst av alla F7or.
Skotern är påkostad en hel del i diverse service/underhåll t ex. Nya kolvar, packningar, fettad vev mm för 150 mil sen. Nyrenoverat kedjehus med nya drev, kedja, spännare och olja. Nyrenoverade variatorer med bussningar, rullar och schims. Nya bromsbelägg. Rengjorda avgasportar mm.

Utrustning:
* Straightline Performance variator-kit i både primär och sekundär med fjädrar, helix, ramper och vikter.
* Walker slutburk, orginal medföljer.
* Nerdrevad till 18/40, grym skillnad!
* 7,5" styrhöjjare.
* Flyscreen ruta.
* Ny extra rem.

Skotern går precis som den ska och startar alltid på andra rycket. Den är riktigt snabb efter led och tar sig också mycket bra i lössnö. Jag har kört den i snitt på ca 2l milen så även riktigt ekonomisk på bränslet för att vara på 700cc och nästan 150hk.



ser den bra ut för priset 45k?
 
Last edited:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
nytro mtx med turbo. M8 med turbo:biggrin1: beror ju på budget å va du vill ha för hk å kör stil m.m.
 

inzaight

Aktiv medlem
28 feb 2010
80
0
6
luleå
ojj Blacklotus jag skrev lite fel sista meningen, jag ska ha EN skoter.

Emme.G.H.: min budget är 80k min körstil är allmänt om man kan säga så, jag gillar att leka,hoppa och köra snabbt med en skoter.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
phazern kan jag säga är lätt att leka med m.m. men den går inte speciellt snabbt (125 km/h)annars skitrolig. vill du ha en lång maskin elr en kort ? finns ju nytro rtx om du vill köra fortare, men kanske lite för tung för din smak?annars äre nog en ski doo som du bör kolla på, dom är ju ganska allround.
 

inzaight

Aktiv medlem
28 feb 2010
80
0
6
luleå
phazern kan jag säga är lätt att leka med m.m. men den går inte speciellt snabbt (125 km/h)annars skitrolig. vill du ha en lång maskin elr en kort ? finns ju nytro rtx om du vill köra fortare, men kanske lite för tung för din smak?annars äre nog en ski doo som du bör kolla på, dom är ju ganska allround.

jag kollar, tack för infon!:)
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Skulle inte köpa en phazer då dom är som en moppe.. SLÖA!

Om du ska köra lössnö så summit,rmk eller M7/M8!

Om du ska hoppa hade jag satsat på nån kort rev/xp eller lynx RE.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en x-trim låter ju som att den kan passa riktigt bra. från 08 och uppåt med pps boggien, med den kan man hoppa lite och den går även kanon utanför spåret och riktigt fint efter leden. så min röst går till x-trim
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag skulle aldrig betala 45k för en 7 år gammal skoter oavsett skick. När du sen vill sälja den är den 8-9 år gammal och du får aldrig igen några pengar. Tänk på totala kostnaden inte bara vad skotern kostar. Det är när du säljer skotern du vet om du har gjort en bra affär...
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jag skulle aldrig betala 45k för en 7 år gammal skoter oavsett skick. När du sen vill sälja den är den 8-9 år gammal och du får aldrig igen några pengar. Tänk på totala kostnaden inte bara vad skotern kostar. Det är när du säljer skotern du vet om du har gjort en bra affär...
Att köpa en ny skoter är ju katastrofalt med tanke på värdeminskningen, värdekurvan jämnas ut mer och mer desto äldre skoter man köper. Ser därför inga fel med att köpa en gammal skoter för mycket pengar bara den är fin!
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Tycker att 45k är för mycket för en -03:as F7:a, om du köper en på eftersesongen i år så borde du kunna få en för ca 30-35.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag tänker mer på att man kan få flera årsmodeller nyare för samma pris... nästa år är det ännu fler skotrar ute på marknaden och troligtvis minskar efterfrågan på äldre skotrar och så bör det vara.