Storlek på Kylarslang?

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Hejsan, sitter och ruvar på en Polaris Indy 650 1990, problemet är bara att det sitter en extra monterad kylare "ovanpå" bandtunneln och nu när jag ska byta dyna samt tank så är kylarslangarna ivägen. Har nu planerat att leda kylarvattnet igenom rektangulära aluprofiler men jag vet inte riktigt hur stora de måsta vara?
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Eftersom det är 3/4" (19mm) så har dessa slangar en effektiv area på ca 283mm2. så när du väljer lämplig profil så ser du till att inv höjd och bredd ger ca 283mm2 i area, se upp med att det är 1 tums slang fäste bak på kylaren, och alla andra slangar är 3/4", så du inte sätter för litet slang fäste på profilen...

Ett annat alternativ kan vara att införskaffa kylare från tex skidoo som monteras i band tunneln. Leta tex kylare från skidoo everest l/c (Borde vara billiga på skroten), dessa kylare bygger ca 10-12mm neråt i tunneln när du fäller in dem från ovansidan.
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Brannmark skrev:
Eftersom det är 3/4" (19mm) så har dessa slangar en effektiv area på ca 283mm2. så när du väljer lämplig profil så ser du till att inv höjd och bredd ger ca 283mm2 i area, se upp med att det är 1 tums slang fäste bak på kylaren, och alla andra slangar är 3/4", så du inte sätter för litet slang fäste på profilen...

Ett annat alternativ kan vara att införskaffa kylare från tex skidoo som monteras i band tunneln. Leta tex kylare från skidoo everest l/c (Borde vara billiga på skroten), dessa kylare bygger ca 10-12mm neråt i tunneln när du fäller in dem från ovansidan.
Kylaren är inget problem, det går alltid att såga bort lite plast från dynan. Frågan är vart man ska leda kylarslangarna förbi tanken. ingen som har egna erfarenheter inom detta? Och som inte har en tank som är gjord för en kylare i/på bandtunneln.
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Mikael_N skrev:
Har du kvar kylarna i fotstegen? Ta isf och led kylvattnet via dem till kylaren i banddtunneln, då slipper du gå under tanken.
Jo de är kvar, men med tanke på att ingång samt utgången till kylarna i fotstegen ligger precis framför fotholkarna så finns det ingen möjlighet att dra slangarna den vägen. Dessutom så kan det bli lite besvärligt att dra dem under fotstegen till bandtunneln (utan att göra det synligt)
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
som jag ser det har du några alternativ som är relativt enkla.

1. Höj tank och dyna så slangarna rymms under, med alu profiler på sidan av tunneln.
2. Byt ut slangarna mot tunna alu profiler, enligt mitt tidigare inlägg. Se till att få ungefär samma area som slangarna.
3. Montera långa bandtunnel kylare från tex skidoo, som börjar framför tanken och slutar längst bak i dynan.
4. Försöka deformera tanken med varmluft / gas brännare för att få slangarna förbi.

Vad du än gör måste du ha mer kylare än fotstegs och främre bandtunnel kylare. Annars går 650 varmt på våren och vid hårdare förre.