Stora släpvagnsfrågan..

EliasW

Medlem
27 dec 2012
48
0
1
Umeå
Nu är det så att jag är född snål, funderar på att köpa ett nytt 4p 445txi, men det jag undrar.. Någon som vet ifall de brukar köra någon bra deal och sänker de mycket under tex nolia eller Åsele marknad..?

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
Gav ca 34kkr för typ 1,5år sen på Åselemarknaden. Fick då med vinterdäck o ett lås för handsken. Om det var ett bra pris vet jag inte.

EliasW

Medlem
27 dec 2012
48
0
1
Umeå
34?! Vet inte vad du köpte då men lägg till 30kkr så har du det idag så ja, halva priset var en bra affär iaf..!

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Brukar alltid vara kampanj under Nolia vet jag - en kompis väntande en vecka med att köpa en Inline med kåpa just därför - lustigt var att han inte behövde åka till Nolia, utan det gick alla tiders att köpa släpen i Skellefteå, bara han köpte den under nolia... hehe.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Svårt att göra nå superdealer på detta släp är min åsikt. Köpte ett sådant för ca 1 månad sen hos min skoter ÅF. Hade kollat runt med flera handlare utan att göra en bättre deal hos någon annan.Prutade med en hel del utrustning istället för att attackera priset. Kände mig nöjd.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Köpte ett Twin XL på Nolia 2012. Erbjudandet som gavs då var 1000:- för vinterdäck, enkelt lås och två spännband, samt räntefritt lån i 36 månader. Inget nedsatt pris, officiellt. Däremot var det första svängen med lackad kåpa, vilket senare kom att bli +5000:- på ordinarie prislista.

Köpte just ett 445 TXI i mellandagarna och strosade bland släpen på Nolia i somras, och kände mig ändå nöjd med vad jag fick betala.
Under Nolia är det snabb affär som gäller.
Övrig tid så ligger dealen i hur mycket du tjatar och avvaktar.

Hur ser prisbilden ut 4P gentemot motsvarande BRP-modell?
Konkurrensmässigt kan jag tänka mig att det finns lite mer å skala på priset hos den lokale handlaren, iom att just BRP-vagnarna kommit.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Köpte ett Twin XL på Nolia 2012. Erbjudandet som gavs då var 1000:- för vinterdäck, enkelt lås och två spännband, samt räntefritt lån i 36 månader. Inget nedsatt pris, officiellt. Däremot var det första svängen med lackad kåpa, vilket senare kom att bli +5000:- på ordinarie prislista.

Köpte just ett 445 TXI i mellandagarna och strosade bland släpen på Nolia i somras, och kände mig ändå nöjd med vad jag fick betala.
Under Nolia är det snabb affär som gäller.
Övrig tid så ligger dealen i hur mycket du tjatar och avvaktar.

Hur ser prisbilden ut 4P gentemot motsvarande BRP-modell?
Konkurrensmässigt kan jag tänka mig att det finns lite mer å skala på priset hos den lokale handlaren, iom att just BRP-vagnarna kommit.
Nyfiken fråga bara - om man köper en ny vagn 2012 - varför köper man ny igen 2-3 år senare?

Köpte vår Twin XL (tror jag den heter) hösten 2009 och den torde gått en ganska bra bit, kanske 2500mil, sen dess och jag har inte haft en tanke på att byta... möjligen om man kände sig onödigt rik och skulle köpa en 3S/LG/Lööve-vagn i Aluminium...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nyfiken fråga bara - om man köper en ny vagn 2012 - varför köper man ny igen 2-3 år senare?

Köpte vår Twin XL (tror jag den heter) hösten 2009 och den torde gått en ganska bra bit, kanske 2500mil, sen dess och jag har inte haft en tanke på att byta... möjligen om man kände sig onödigt rik och skulle köpa en 3S/LG/Lööve-vagn i Aluminium...
Konsumtion får samhället att gå runt!

Skämt åsido: 43 procent större lastyta är svaret på din nyfikna fråga. Känns som 200 procent, när man står å lastar två maskiner på >150"

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
19
0
Grängesberg
Gav ca 34kkr för typ 1,5år sen på Åselemarknaden. Fick då med vinterdäck o ett lås för handsken. Om det var ett bra pris vet jag inte.
34k, måste vara pris utan kåpa då dom annonserar endast vagnen för ca 40k nu.
Med kåpa ca 65k

möjligen om man kände sig onödigt rik och skulle köpa en 3S/LG/Lööve-vagn i Aluminium...
Tycker att 4P ligger högt i pris.
De nya vagnarna har kanske bättre kvalite, och kåpan håller nog bättre än tidigare då den nu är lackad.

Man verkar få en 3S (190x430) för ca 67k http://www.alutrailers.se/skoterslap
4P 445 Txi kostar ca 65.
2000:- är inte stora slanten, så man behöver inte vara speciellt rik för att köra Alu-vagn ;-)

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Om man har E-kort så kan jag rekommendera ett "högbyggt" boggi släp med hjulen under vagnen typ Ifor Williams eller Henra.

Har själv en Henra PL27C/S. Totalvikt 2700kg och flakmått 185X400cm.
Perfekt med fällbara alu-lemmar runtom om man tex vill lasta på nåt från sidan med pallgafflar eller vill lasta 3 st skotrar.
Kvalitetsmässigt så ligger dessa vagnar ljusår från vanliga "konsumentvagnar".
Vagnen går lätt efter bilen pga att hjulen går i bilens hjulspår.
Hade en tidigare en Gisebo ZS 1250 ( 188 X 380 ) enkelaxlad skotervagn. Den nya Henran går lättare efter bilen trots nästan dubbla tjänstevikten.

Enda nackdelen med dessa vagnar är att dom blir ca 4-5 cm högre än en vanlig vagn och brukar inte ha tipp men det finns färdiga fack under vagnen att förvara ramper i.
Finns iofs hydraultipp på vissa modeller men då blir ju priset ganska högt också.

Sen är det ju fint med ett tungt släp då man slipper låna ut det så ofta då dom flesta inte har E-kort :eyebrows:

Last edited:

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tycker att 4P ligger högt i pris.
De nya vagnarna har kanske bättre kvalite, och kåpan håller nog bättre än tidigare då den nu är lackad.

Man verkar få en 3S (190x430) för ca 67k http://www.alutrailers.se/skoterslap
4P 445 Txi kostar ca 65.
2000:- är inte stora slanten, så man behöver inte vara speciellt rik för att köra Alu-vagn ;-)
Nu blev man ju sugen på att byta ju!

Edit: läste ju prislistan helt jävla stukat - men ändå - man kanske skulle byta släp... nästa år.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
19
0
Grängesberg
Nu blev man ju sugen på att byta ju!

Edit: läste ju prislistan helt jävla stukat - men ändå - man kanske skulle byta släp... nästa år.
Förvånad att det knappt är nån skillnad mellan 4P och en riktig Alu-vagn?

I mina ögon är 4P dyra som satan om man ser till vilken kvalite de håller.
Nu hoppas jag att nya generationen 4P är bättre, för de äldre ger jag inte mycket för.
En kompis har en 4P inline från 2009.
Kåpan är ärgad och ful. (vagnen är tvättad emellanåt på vintrarna)
Dekalerna är blekta (ja, dom som fortfarande sitter kvar vill säga)
Chassit har spruckit.

Nån mer som har dåliga erfarenheter, eller är det ett måndagsexemplar?

Som jämförelse gav jag styvt 50k för en Nordic trailer 1.5x5m med custombyggd målad Heggeneskåpa.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Har för mig jag betalade runt 40-45tkr för vår Twin XL hösten 2009 och då kostade ju motsvarande 3S / Lööve alla gånger över 60tkr.

Känns som att 3S ligger kvar i samma pris och kanske har 4P blivit dyrare (och bättre?)

Har inte haft några bekymmer med vår släp alls, visst är det nån mutter som rostat och sådär... kåpan har jag folierat så kan inte säga så mycket om den.

Men, är det nu så att man idag betalar lika mycket för en 4P som motsvarande aluvagn så skulle jag definitivt köpa aluvagn i vilket fall.

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Jag har ett nytt 4p brp släp och bara av att tvätta av den så blev det bubblor på dekalerna, dock försvann dom när den torkade. Men jag tror dekalerna ryker efter vintern!

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Jag har ett nytt 4p brp släp och bara av att tvätta av den så blev det bubblor på dekalerna, dock försvann dom när den torkade. Men jag tror dekalerna ryker efter vintern!
ja... med tanke på vad du åker för märke så förstår jag till fullo om dekalerna ryker :whistle: :bigsmile:

EliasW

Medlem
27 dec 2012
48
0
1
Umeå
Ja jag var inne på ett "brp släp", snyggare och fick större rabatt (8%) på ett sånt mot ett vanligt 4p.. Men, nu är jag nog inne på ett 3S. Har tagit för givet att skillnaden är större än några ynka tusenlappar..

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Förvånad att det knappt är nån skillnad mellan 4P och en riktig Alu-vagn?

I mina ögon är 4P dyra som satan om man ser till vilken kvalite de håller.
Nu hoppas jag att nya generationen 4P är bättre, för de äldre ger jag inte mycket för.
En kompis har en 4P inline från 2009.
Kåpan är ärgad och ful. (vagnen är tvättad emellanåt på vintrarna)
Dekalerna är blekta (ja, dom som fortfarande sitter kvar vill säga)
Chassit har spruckit.

Nån mer som har dåliga erfarenheter, eller är det ett måndagsexemplar?

Som jämförelse gav jag styvt 50k för en Nordic trailer 1.5x5m med custombyggd målad Heggeneskåpa.
håller med, fast vi har inte haft nå problem med vårat 4p från 91. enkelaxligt 185x320 tror jag det är i grunden men flaket förlängt ca 4-5 dm fram över dragstången, och lastvikt på 590kg. men har kört massa bilar på det, så nästan tusen kg överlast men än inte en spricka i vagnen, även sällan man ids låsa tippen (ej skruvtipp, bara fjäder) eftersom flaklåsen sitter under förlängningen så det är bara boxlåset som håller tippen och inte ens där har det spruckit med dom lasterna. däremot finns det inte en cm på sidolämmarna som är raka.

men känns ändå rackligt och klent, sen går det som en orm efter vägen, studsar kors och tvärs över vägen (beror väl delvis på gummifjädrad axel).

jag tycker att ska man lika köpa ett nytt vagn för 50-60 tusen så är det lika bra att kosta på ett alu boggie vagn då dom går mycket stadigare och inte hoppar omkring på vägen