Stora Dubbtråden

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har någon provat att dubba en Ripsaw 32:a? Är lite rädd att kammarna kommer bli tillintetgjorda isåfall. Självborrande plåtskruv ser jag som ett billigt alternativ om det är något att satsa på, men då antar jag att det blir koromantstål för min del också. Annars blir nog balansen lite ojämn.
 

TobbeP

Välkänd medlem
15 dec 2008
182
0
6
jag körde med koldcutters ifjol ungefär halva vinter, (ca 150st på 320 matta) å kan säga att ca 10% av dubbarna slets lös å vissa tog med sig delar av kammarna.
Å dom gav inget på led alls bara blank is å asfalt.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Har blivit sugen på att dubba min rev 440 med en 38mm ripsaw med pushthrough dubb, Nån som VET vad som funkar å inte funkar? vilken längd skall man ha? räcker 48 dubbar?
Hade studboy coromant dubb från rinab i tanke.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Jag köpte en ny 30 mm gammal hederlig hållbar challenger. Ni vet, den som kammen går hela vägen tvärsöver. Skruvade i 4 / 5 på varannan kam.

Skillnad, javisst när man kör på blankis. Eller ska upp ur diket över en väg. Slipper pinsamheten att köra fast då. River plywooden på släpet.

Men visst fan spinner det som förut, något bättre är det på hårdpackad led.
Nu är det en thundercat så det har väl sina orsaker..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: Re: Stora Dubbtråden

Har blivit sugen på att dubba min rev 440 med en 38mm ripsaw med pushthrough dubb, Nån som VET vad som funkar å inte funkar? vilken längd skall man ha? räcker 48 dubbar?
Hade studboy coromant dubb från rinab i tanke.
satsa på 96 st med dubbelbackers i 1,625" längd vilket ger ett utstick på ca 8 mm ....
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: Re: Stora Dubbtråden

satsa på 96 st med dubbelbackers i 1,625" längd vilket ger ett utstick på ca 8 mm ....
Sätter man bara på insidan med doublebackers? (om slidsen alltså) verkar bli usa om man skall ha iaf, väldigt dåligt utbud här i sverige.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja och de tycker jag man ska göra hur som helst , skotern blir trevligare och sladdvänligare ...
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Någon som har testat vanlig lastbilsdubb / bildubb eller är det för lite material att sätta i ? Vore ju inte så kul om dom lossna och pajja kylningen.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tvakesam till att de går och går de blir ju fästet ett skämt jämfört med riktig dubb , ungefär som att jämför ett vanligt vinterdäck mot ett isracingdäck !
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Klart dom kan ta i kylaren, om du är dum nog att inte kolla först hur långa dubb du kan ha, sen så kan du ju placera dom så att dom inte kan ta i kylaren.

Men en kompis, et 700 pro eller vad han heter här på forumet stoppade på dubb i vintras. Efter att ha kört ett tag så märkte han att kylarvattnet hade farit. Han kollade under tunneln och ja mycket riktigt, dubben hade nött hål på kylaren TROTS att han hade kollat så dom skulle passa innan. Problemet var att han hade så lite marginal att när mattan började snurra så tänjs den ut, lite svårt att förklara men den var ganska ospänd. Och när den gjorde det så tog dubben i kylaren. :p
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har aldrig lyckats med det , monterade tex mina snopro kylare så att dom ligger i samma bredd som mattclipsen , har man en kylare som går hela mattbredden bör man ha minst 20 mm som skydd , ett slides bultad i bredd med mattclipsen brukar funka , firecatarnas tunnlar/kylare är som gjorda för att dubbas då dom går i det höga partiet i tunneln , men man får ge fn i att dubba mitten och utanför clipsen ...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
coolers.jpg
ja de ser ut som de , så länge du inte har några kylare i dom höga tunnelpartierna å inga dubbar i dom låga (längst ut och i mitten ) så här ser de ut i min bortsett från att jag har nu har nya dubbar då dom här var rostiga och lite nötta ;)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är arctic , sitter på nästan alla äldre modeller , tror just dom här är från en zrt 800 , man får svetsa om dom lite bla flytta främre in/ut loppet till ovansidan , i bak är även slanganslutningarna nervinklade lite , men de går att göra på massa sätt , först tänkte jag dra slangen ovanpå schassit ..
 

Lazerblue

Välkänd medlem
18 jan 2010
264
0
16
Stockholm
www.polaris-rush.com
Jag har kört med Woodys coromant spetsdubb i 5-6 år och det var fantastiskt!

Otrolig bromsförmåga, stor säkerhet på sjöisar utan snö, skotrarna gick stabilt med grymt grepp.

Detta är nästan 8 år sedan och då med mattkammar runt 28, mattlängd 307 cm och antalet dubb 96 st.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Lyckas inte hitta någon som har dubbat sin mountainmaskin eller maskiner med lite högre kamhöjd. Skulle vara hyfsat att kunna dubba summiten...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de har sin förklaring , dels ska en sån typ av skoter användas i lössnö å där gör dubben ingen verkan , och där dubbarna biter fungerar ju ändå inte skotern (led/is) , dessutom så blir dubbar på 60-65 mm får långa , redan på en 44:a så märker man att fästet är sämre (då dubben lutar under acc) och dom kröks och rycks lös lättare än på lägre kamhöjder ...