Stora Arvidsjaur Tråden

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vad skulle du tippa att chanserna är att man får åka upp till lefats påskhelgen eller rent av 1a maj?
Tror nog att du kan köra dit på snö, men den snö som nog finns kvar, lär väl vara rätt så vattnig och lös (Fällbrutun), men värst är väl om bäckararna hinner riva, då lär det ju vara större problem.
Vi får hoppas på lite kallare nätter än -2/-5 (dom senaste nätterna), skulle t.ex. sitta fint med -10 natten mot Långfredagen, då lär det nog bli en och annan skoter på Lefat. :)
 

powdern

Medlem
5 mar 2007
26
1
1
Piteå
Var till Stenträsket igår (med bil). Nog var det rejält med snö kvar, uppskattningsvis 80-110cm, men svårt att säga från vägen. Det räcker då gott och väl iaf. Väldigt stor skillnad jämfört med i Arvidsjaur, där jag uppskattar snömängden till 40-70cm i genomsnitt. Men hur föret är kan jag inte svara på, var +7 grader i skuggan klockan 14 igår vid Stenträsket, ca 10 i A-jaur.

Vem äger marken runt Stenträsket? googlade fram och det verkar som att det är Sveaskog, kan det stämma? Vad är chansen att man kan köpa sig en bit mark eller arrendera i många år? Skulle sitta fint med en stuga vid sjön :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var till Stenträsket igår (med bil). Nog var det rejält med snö kvar, uppskattningsvis 80-110cm, men svårt att säga från vägen. Det räcker då gott och väl iaf. Väldigt stor skillnad jämfört med i Arvidsjaur, där jag uppskattar snömängden till 40-70cm i genomsnitt. Men hur föret är kan jag inte svara på, var +7 grader i skuggan klockan 14 igår vid Stenträsket, ca 10 i A-jaur.

Vem äger marken runt Stenträsket? googlade fram och det verkar som att det är Sveaskog, kan det stämma? Vad är chansen att man kan köpa sig en bit mark eller arrendera i många år? Skulle sitta fint med en stuga vid sjön :)
Ja nog tror jag att snömängden räcker över påsk. MEN det är otroligt med vatten närmast backen och börjar detta vatten röra sig i bäckarna så river dom ju ganska snabbt. Inte så lätt att köra då, även om det skulle bli nattkallt :-(

Marken runt Stenträsket ägs av Sveaskog (och Fortverket), tror att det som privatperson kan bli svårt att köpa mark där, då hela området är naturreservat.
Men det är kanske möjligt att arrendera mark, för några år sedan så var det 2 personer som fick göra just detta och sätta upp en Jättekåta. Men detta var för turistiska ändamål, så jag tror egentligen att det kan bli svårt för privata att arrendera mark för en egen liten stuga.
Annars så är det möjligt att arrendera mark på södra sidan av Akka (utanför reservatet), för det är en som gjort detta och uppfört en större fritidsbostad där. Tror att han även finns på detta forum (?).
 

powdern

Medlem
5 mar 2007
26
1
1
Piteå
Ok, jäkla synd det är naturreservat. För är ju drömläget för en stuga (förutom i fjällen). Kör ju dit på drygt en timme från kusten. Jobbigt att måsta åka till fjällen för fre-sön körning.
Söder om Akka? då måste man åka vägen till Storberg för att nå marken du menar? då blir det några extra mil, samt ganska långt in till A-jaur..inte perfekt men det funkar.
 

powdern

Medlem
5 mar 2007
26
1
1
Piteå
Jag och en polare funderar på att åka till A-jaur över helgen. Går det fortfarande köra från samhället till Stenträsket, eller måste vi ta dem på släp från "city"? Hur är isen på stenträsket nu? mkt flö vatten eller rentav tunn is?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag och en polare funderar på att åka till A-jaur över helgen. Går det fortfarande köra från samhället till Stenträsket, eller måste vi ta dem på släp från "city"? Hur är isen på stenträsket nu? mkt flö vatten eller rentav tunn is?
Går nog bra att köra efter leden, kanske någon barfläck i söderläge.
Inga problem med isarna.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ok, jäkla synd det är naturreservat. För är ju drömläget för en stuga (förutom i fjällen). Kör ju dit på drygt en timme från kusten. Jobbigt att måsta åka till fjällen för fre-sön körning.
Söder om Akka? då måste man åka vägen till Storberg för att nå marken du menar? då blir det några extra mil, samt ganska långt in till A-jaur..inte perfekt men det funkar.
ca. 25 km till samhället, men det är ju asfaltväg till Storberg (Akkaområdet), även om det kanske inte syns mitt i vintern.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
D-r var det har töat i helgen, 2 dygn med + grader och blåst, har satt igång snösmältningen. Nog för att det finns kvar snö, men myrarna håller på att svämma över av smältvatten, bäckar har börjat riva, nu är säsongen över. Friåkning är nog bara att glömma i påsk.
Dom enda ställen som går att köra på är typ Akka, Lefat etc + då en del skoterleder och sjöarna.
 

powdern

Medlem
5 mar 2007
26
1
1
Piteå
Ja nu är det nog färdigkört. Var på gränsen redan i lördags, så fort ena skida for utanför leden blev skotern en U-båt och skar ner. Inte kul, men mkt snö var det kring Akka, nära metern på sina ställen. Verkar bli en snöfattig påsk, trist.
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Surrade med snökungen Per igår. Bor som bekant vid foten av akka. Han avrådde mig från att komma upp å gasa i påsk. Försvunnit mkt snö senaste veckan. Så de är nog bara konstatera att säsongen 2010-2011 är över. Iaf för min del. Riksgränsen är väl körbart ngra veckor till. Var där förra veckan. Men så jädrans långt bort bara.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Kan tala om att Karibon är en mästare i detta föret. Har kört fast med katten flertalet gånger men Karibon är omöjlig att stoppa. :-D
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ojoj snömängden ser inte så lovande ut, tror du man tar sig till lefats nästa helg?
I söderlägen finns det i princip ingen snö. Men vet inte hur det ser ut i Lefats.
Men nog gissar jag att om du kör efter dom oplogade revirvägarna framemot fjället (Norrifrån vid Hungerträsket). så går det nog.
Men myrarna är nog översvämmade och bäcken som leden följer har antagligen rivit, så försök hålla dig väster om bäcken, så kan det nog gå. Förutsatt att det fortsätter och vara nattkallt. I Reivo hade myrarna börjat svämma över, så man fick ta lite fart på en del ställen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ojoj snömängden ser inte så lovande ut, tror du man tar sig till lefats nästa helg?
Det verkar som du kan glömma Lefats 1 Maj-helgen.
Har töat otroligt i A-jaur, snön bara försvinner och isarna har farit väldigt illa.
Det är en hel del som kört genom isen i helgen, men det gick bra i samtliga fall.
Så ska du dit, så får du undvika Hungerträsket, ta i så fall den oplogade revirvägen runt sjön.
 
J

jewelryab

has been and measured snow depth at Akka this morning it is 110 cm - 19.5 cool down in the village, it was -28.5 so it distinguishes some