Stora Arvidsjaur Tråden

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Såg reportaget i morse! Nu blir man ju inte nådigt sugen att åka upp och köra :D
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
var upp på lefats igår var hyffsat med snö i skogen men stenhårt längre upp vart några fastkörningar i dalen men dom kommer i fastkörningstråden :D.. här är då en bild

 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Ca. 5-6 km in efter vägen, Strax efter man passerat en väg till vänster där det står "Månsträsk X" så korsar leden vägen. Men då detta vintertid är en mycket smal väg och inga parkeringsmöjligheter, så är det nog inte så klokt att parkera bil/släp efter denna väg.
Parkerar du här "Silly Bear" och vägen behöver plogas, så får du att göra med en "Arg" kusin som kör plogbil. :bigsmile:

Det är då bättre att man fortsätter 45:an söderut, förbi Avaviken ca. 5 km. Där går det en oplogad skogsbilväg till vänster. Här finns det goda parkeringsmöjligheter. Dra upp bif. karta så att "Lefats" syns, så förstår ni säkert hur ni ska köra. Man korsar skoterleden vid sjön Hungerträsket.
[URL="http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=fisktr%e4sk"]http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=fisktr%e4sk[/URL]
Kalla mig gärna korkad. Kan man parkera vid sotträskliden och köra "rätt genom skogen" söderut med skoter till lefats? Eller parkera vid Fiskträsk och köra "rakt genom skogen"?

Eller kan man köra bil ända till hungersträsket och finna nån P-ficka eller liknande?

En mer pedagogisk förklaring hade jag varit evigt tacksam för :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kalla mig gärna korkad. Kan man parkera vid sotträskliden och köra "rätt genom skogen" söderut med skoter till lefats? Eller parkera vid Fiskträsk och köra "rakt genom skogen"?

Eller kan man köra bil ända till hungersträsket och finna nån P-ficka eller liknande?

En mer pedagogisk förklaring hade jag varit evigt tacksam för :)
Det finns en parkering på E45 strax intill den skogsbilväg som finns vid Sotträskliden och som går söderut mot Månsträsk/Lefats. Men jag är faktiskt inte riktigt säker om den är upplogad, Svevia sparar pengar, genom att inte ploga upp alla parkeringsplatser.
Men strax bortanför Fiskträsk finns det dock en stor upplogad vändplan, där det går att parkera på.
Härifrån går det ju att köra snöskoter tillbaka längs sjöarna söder om Fiskträsk, mot den just nämnda skogsbilvägen (som är oplogad, så det går alltså inte köra bil till Hungerträsket), alt. är ju att köra söderut från vändplanen och mot Lefats. Hoppas du förstod hur jag menade.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Det finns en parkering på E45 strax intill den skogsbilväg som finns vid Sotträskliden och som går söderut mot Månsträsk/Lefats. Men jag är faktiskt inte riktigt säker om den är upplogad, Svevia sparar pengar, genom att inte ploga upp alla parkeringsplatser.
Men strax bortanför Fiskträsk finns det dock en stor upplogad vändplan, där det går att parkera på.
Härifrån går det ju att köra snöskoter tillbaka längs sjöarna söder om Fiskträsk, mot den just nämnda skogsbilvägen (som är oplogad, så det går alltså inte köra bil till Hungerträsket), alt. är ju att köra söderut från vändplanen och mot Lefats. Hoppas du förstod hur jag menade.
Tror det klickade (bara så jädra svårt att fatta m.h.a hitta.se vilka vägar som är vägar och vilka som är "oplogade stigar" som bäst :D

Men, första bästa P-ficka/Vändplats efter Avaviken lastar man av, sen improviserar man lite till lefats med hjälp av GPS:en helt enkelt?

Stort tack - hoppas på vettigt väder på söndag och att Statoil A-jaur inte har sålt slut renkött!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jasså varför?

Var mest och körde runt surliden idag, riktigt fint före

Tjejen magsjuka så fick i sista stund ta ungarna med mig så det har inte blivit någon längre sväng såhär långt

Blir det fint väder imorron så kanske....
 

JasGas

Aktiv medlem
9 jan 2010
76
0
6
Arvidsjaur
Du kan ju köra en bit till närmare slagnäs så finns det en skylt där det står lefats nationalpark och där finns det en p-ficka på höger sida och en uppskottad vändplats på vänster sida,kanske en ca 10-20km efter avaviken.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
alltså leden mot storberg från stenträsket.. just mellan akka å snöberget för 2 helger sen måste nån ha haft riktigt roligt för nån hade grävt upp leden från sida till sida.. halvmeter djupa spår tvärsöver leden överallt trots att det fanns många myrar runt att leka på.. man höll ju att slå ihjäl sig i krypfarter
 

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
Åker upp till akka på lördag, har tänkt lasta av i vittjokk. Finns det nå mer bra ställe att åka runt vittjokk akka?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Åker upp till akka på lördag, har tänkt lasta av i vittjokk. Finns det nå mer bra ställe att åka runt vittjokk akka?
Är det klättring och lössnö, så kan ju dessa platser va nåt ...
Lefatsfjällen, ca. 2 mil söder om Akka.
Hornliden, ca. 2,5 mil västerut längs Nasaleden mot Arjeplog.

Finns ju annars otroligt med orörd terräng, när man far NV om Arvidsjaur, t.ex. mot Reivo.
Enklast att komma dit, är att köra E45 norrut (Mot Jokkmokk). Efter ca, 1,5-2 mil, just före Rönnberg, korsar skoterleden 45:an. Här finns det parkeringar.
Kör leden rakt västerut, ca. 9 km, då kommer du till Reivo naturreservat. Här hittar du underbara natur, gammelskog, myrar, berg mm. + att det finns en öppen koja med ved.
OBS att lederna ännu inte har gått att sladda, då vattendragen som lederna passerar har otroligt med åvanevatten, + att isarna inte är riktigt att lita på, fullt med vindvakar.
 

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
Okej, kanske man testar lefats då man ändå är där, är det skyltat nå mot lefats eller är det bara leta sig söderut?

Följdfråga: Vart äter man bra mat i arvidsjaur? Slipper helst grill, men pizza, pasta osv slinker gärna ned.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Okej, kanske man testar lefats då man ändå är där, är det skyltat nå mot lefats eller är det bara leta sig söderut?

Följdfråga: Vart äter man bra mat i arvidsjaur? Slipper helst grill, men pizza, pasta osv slinker gärna ned.
Finns skoterled från "Akka" via Storberg, dock inte i bästa skick just nu !

Vill du äta pizza, så finns det 3 pizzor på samhället.

Vill du äta en god köttbit, så finns ju t.ex. "Old Duck Inn" http://www.wintertest.com/swe/default.asp

Mittemot Coop så finns det annars en grill, som har lite mer än bara "Burgare"

Hotell Laponia har ju också ett bra kök.