Stora Arvidsjaur Tråden

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Tänkte göra en liten uppdatering här!
Var upp till akka igår,det är bra med snö i lågland,sämre upp mot toppen såklart.
Ska inte ens gissa snödjupet,men det räcker då för att köra fast med div nya mountainmaskiner!

Dessutom borde ni väl fått rätt mkt snö där under natten?
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Tänkte göra en liten uppdatering här!
Var upp till akka igår,det är bra med snö i lågland,sämre upp mot toppen såklart.
Ska inte ens gissa snödjupet,men det räcker då för att köra fast med div nya mountainmaskiner!

Dessutom borde ni väl fått rätt mkt snö där under natten?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tänkte göra en liten uppdatering här!
Var upp till akka igår,det är bra med snö i lågland,sämre upp mot toppen såklart.
Ska inte ens gissa snödjupet,men det räcker då för att köra fast med div nya mountainmaskiner!

Dessutom borde ni väl fått rätt mkt snö där under natten?
Vi har nu fått den snömängd som normalt ska komma just före jul. På en skottat yta hemma på min tomt i cerntrala A-jaur, har jag sedan igår kväll fått 31 cm snö.

På myren strax intill liftstation nedanför tunneln på Vittjåkk, var det idag 105 cm snö, så nu börjar det vara ett mer nornalt snödjup
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Har ni haft nån plusgrad där uppe så snön har sjunkit ihop?

Här nere skulle jag säga att vi har rätt bra före nu när snön gått ihop lite
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har ni haft nån plusgrad där uppe så snön har sjunkit ihop?

Här nere skulle jag säga att vi har rätt bra före nu när snön gått ihop lite
Ingen blida, bara vintertemperaturer. Blir kanske som ifjol, inga + grader från slutet av Oktober till slutet Mars.
Tyvärr så är det enormt med vatten och snösörja på isarna, vilket omöjliggör ledpreparering efter dom leder som delvis går över större vattendrag.
Och då isarna inte är av bästa kvalitet, så går det inte att köra ut tyngre maskiner på otrampade isytor. Att man till helgen spått att det ska komma 20 cm till, gör ju inte saken bättre.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
hur hittar man till "akka"? verkar vara ett trevligt ställe att åka på.
Kommer du från Ä-byn, så kör du rakt genom samhället.
Vid rondellen på E45, Svänger du mot A-plog.
Efter ca. 2 km, kör du vänster upp mot Vittjåkksfjällen.
Efter ca 3 km efter denna väg, så tar du vänster vid andra korsningen, just före tunneln vid Vittjåkk (Stenträsket 4).
Kör du denna väg ca. 2 km, så kommer du till en stor parkering på vänster sida. Parkera och lasta av här.
Bakom den högra plogkanten, så hittar du en skoterled (Nasaleden), följ den 2 km, då kommer du fram till en stor sjö (Stenträsket).
Då ser du en del kala toppar. Akka är fjället med TV-masten.

Vid bilparkeringen så hittar du för övrigt även ASSF:s skoterstuga, ska finnas ved där, för korvgrillning och kaffekokning etc.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Går det bra att köra där nu eller e det bara rent puder ? funderar på åka upp nästa vecka tisdag till torsdag.
Tänker du dra upp mot Akka, så tror jag att vinden har packat ihop lite av snön ute på myrarna i alla fall, i granskogen lär det ju gå djupt.
Men har du Assulten så lär det gå att ha roligt, även om det är det är lite löst.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Låter som att nästa helg kan vara en bra dag för en dagstur, mest för miljöombytet. Bara vädret är rätt och man får med sig några....
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Kommer också va där nästa helg, hörde att några här på forumet från Luleå också skulle upp, blir trångt på akka..haha..

Själv ska jag nog åka en sväng till lefats också om det inte är så j-vla kallt
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Kommer också va där nästa helg, hörde att några här på forumet från Luleå också skulle upp, blir trångt på akka..haha..

Själv ska jag nog åka en sväng till lefats också om det inte är så j-vla kallt
Lefats är ju "bomben". Finns det något bra ställe att lasta av, om man åker över dagen och dessutom har vänner med dålig räckvidd.

(Vissa 800-åkare klarar sig till lefats och tillbaka, men blir ingen körning där, för att dom har lite soppa!!) :D
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Där du svänger vänster över järnvägsövergången (från e45an) kan du istället fortsätta rakt fram och ta nästa vänster har för mig att på skyltarna står det Grundträsk

Fortsätter du efter den vägen förbi Grundträsk så kommer leden mot lefats att korsa vägen

Exakt hur långt du ska köra efter vägen och var det kan vara lämpligt att parkera överlåter jag åt dom som har lite bättre koll på området a.k.a Stig och Snökungen
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Vilka tänkte ta sig en sväng mot akka nästa helg?
folk från boden lule äbyn kan säga till gärna : )
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Där du svänger vänster över järnvägsövergången (från e45an) kan du istället fortsätta rakt fram och ta nästa vänster har för mig att på skyltarna står det Grundträsk

Fortsätter du efter den vägen förbi Grundträsk så kommer leden mot lefats att korsa vägen

Exakt hur långt du ska köra efter vägen och var det kan vara lämpligt att parkera överlåter jag åt dom som har lite bättre koll på området a.k.a Stig och Snökungen
Ca. 5-6 km in efter vägen, Strax efter man passerat en väg till vänster där det står "Månsträsk X" så korsar leden vägen. Men då detta vintertid är en mycket smal väg och inga parkeringsmöjligheter, så är det nog inte så klokt att parkera bil/släp efter denna väg.
Parkerar du här "Silly Bear" och vägen behöver plogas, så får du att göra med en "Arg" kusin som kör plogbil. :bigsmile:

Det är då bättre att man fortsätter 45:an söderut, förbi Avaviken ca. 5 km. Där går det en oplogad skogsbilväg till vänster. Här finns det goda parkeringsmöjligheter. Dra upp bif. karta så att "Lefats" syns, så förstår ni säkert hur ni ska köra. Man korsar skoterleden vid sjön Hungerträsket.
[URL="http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=fisktr%e4sk"]http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=fisktr%e4sk[/URL]
 
Last edited: