Stora Arvidsjaur Tråden

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Var där i helgen, helt ok faktiskt. Dock är det ju så mjukt så man slår i en del bråte, men det får man ju tåla. Ju längre mot stenträsket man kom desto mer snö blev det.

Över knäna iaf, och bra mycket mer på vissa ställen.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
var i arvidsjaur i mellandagarna nu och körde och var inte speciellt imponerad av snödjupet, får hoppas det kommer mer tills vi åker upp nästa gång
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
jahapp då börjar det dra sig mot att sticka upp till Arvidsjaur igen, sticker nu den 25e
(om nu brorsans kissekatt pallar me att funka en hel helg)

har ni som bor där några snöuppdateringar det har ju snöat ganska mycket nu runt om i sverige under helgen
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
nu är det snart dax för sista rycket till arvidsjaur

hur ser det ut med snön går det att köra där efter 1a maj tror ni?
 
E

Ej medlem/Inloggad

jag skulle rekomentera att du åker till riksgränsen
 
E

Ej medlem/Inloggad

Är nog ingen idé att fara till arvidsjaur nu.. *****t slut snö..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Jahapp

då är det dax för årets snörapportering ; )

vi ska upp på annandag jul iår igen för att försöka att inte upprepa förra årets fisko

Har någon boende i Arvidsjaur någon koll på ungefär hur mycket snö det finns?

Här i umeå så tror man nästan att det är dax att gå ut och klippa gräsmattan
 

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

joo jag vet den sidan men är lite osäker hur mycket det blir ligger på gränsen mellan 30 - 50 och 50- 75...Så finns det nån som vet hur mycket det finns ska upp nu i jul ooch gräva över brorsan så jag måste veta så jag har nog att skotta över han så han slipper få massa sten och skit i huvet:D :D
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

joo jag vet den sidan men är lite osäker hur mycket det blir ligger på gränsen mellan 30 - 50 och 50- 75...Så finns det nån som vet hur mycket det finns ska upp nu i jul ooch gräva över brorsan så jag måste veta så jag har nog att skotta över han så han slipper få massa sten och skit i huvet:D :D
Mätade hemma på gräsmattan, bor i samhället, där var det ca. 60 cm.
Uppe vid Akkanålke/Vittjåkk är det säkert ca. metern.
När det spöregnade på samhället, så var det säkert mer snö i nederbörden uppe vid "Akka" och Vittjåkk.

Bland annat så har det i början på december, aldrig varit bättre förutsättningar för utförsåkning än i år uppe på Vittjåkk.
Backarna kräver mycket snö för att täcka alla stenar. Men i år så har vädergudarna lyssnat på Uffe som sköter om anläggningen, så han öppnar backarna redan annandag jul.

Nu vet jag inte vart du har stugan och kommer att köra i jul. Kommunen är stor, finns säkert områden med mindre tillgång på snö.

Men det är svårt att få ner en tumstock genom snön. För i botten ligger det ett lager av ca. 30 cm mer istäcke än lössnö, ovanpå detta ligger det sedan lösare snö. Helt perfekt för snöskoterkörning, ingen större risk för stubbkörningar och stensprut.
Stensprut, så länge man inte kör ner i något rinnande vattendrag, finns gott om dem i år tyvärr.
Var själv ut och körde förra helgen.
Passerade en öppen bäck, körde upp en sten i mattantunneln, mellan mattan och chassiet = Hål i kylaren längst fram i bandtunneln = mycket skruvning. :-(
Men nu går den igen. :)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

oj oj det låter ju riktigt bra jag trodde det skulle vara betydligt mindre efter allt regnande

man har ju smhi som startsida nu under vintern så man ser hur mycket snö det finns där uppe åsså sitter man en del och tittar på webbkameran som sitter i a-jaur centrum för att se ungefär hur mycket snö det kan tänkas finnas ;)

vi har stuga i krokträsk så det är inte så långt från akkanålke

vi får väl hoppas att vattendraget fryser igen för min skull annars kommer jag säkert att hitta av något hål jag med
 

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

det är väldigt fint skoter före nu runt arvidsjaur ca 40-70cm snö men ganska lite i tätskogen.. isarna är rätt tjocka nu ca 20-40cm.. har kört 40mil i helgen 4mil norr om arvidsjaur så nog finns det snö så det går att köra.. men skulle visst bli + grader till helgen som kommer.. :( ;)
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Samma förutsättningar fortfarande? Tänkte åka upp imorgon en sväng bara över dagen.

Hur är det med leder? Någorlunda uppkörda?

Tacksam för svar!

/Mvh Mattias
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

jo da det finns snö kvar men vet inte om lederna är uppkörda precis..
Med uppkörda menar jag om någon har kört där överhuvudtaget!
För någon MÅSTE ju ha kört där? Eller är det så lite drag?
Vill inte köra vilse ;)

Funderar på om man skulle packa släpen redan nu och åka in.