Stora Arvidsjaur Tråden

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Var och körde från glommersträsk idag trode det skulle vara hårdare än det var, fanns mjuka partier :D
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

det låter bra, det var alltså inte skare överallt? finns fortfarande puderkörning? Nån som varit upp emot Glommers/Ajaur/AKKA eller liknande som kan ge rapport?
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

jo jag var ju glommers idag och ja de är rätt hårt på vissa ställen men det fanns då vissa ställen med lössnö...
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Åker upp & kollar snödjupet kring Akka imorgon. Hoppas man hittar lite härlig åkning ngnstans...:cool:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Jo vi tänkte samma sak, vi körde inte förbi maststationen men vi körde runt akka någon timme och jag har aldrig sett så många skotrar där

Måste väl vara för att det inte är speciellt mycket snö på andra ställen, så alla samlas väl alla där det finns lite mer
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Kommer grymt mycket folk från kusten etc till arvidsjaur just för att köra skoter. Och vilket/vilka ställen känner de flesta till? jo akka ;)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Mjo vi är ett gäng (7st) som ska dit i helgen förmodligen söndag, är det fler som ska dit från skoterleden :hello:?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

det håller ju på att vara ganska så vältrampat runt "Akka".

Finns ju Lefatsfjällen, Hornlidhatten och Reivo oxå, dessa områden är lite bortglömda,
men ligger iofs lite längre bort från samhället.




Lefatsfjällen x 2


Hornliden


Reivo
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Hade det gått en lavin på näst sista bilden? Smart att säga vart de va ni körde :p
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

det håller ju på att vara ganska så vältrampat runt "Akka".

Finns ju Lefatsfjällen, Hornlidhatten och Reivo oxå, dessa områden är lite bortglömda,
men ligger iofs lite längre bort från samhället.
Reivo

Lefatsfjällen brukar jag vara förbi så gott som varje gång jag är uppe i arvidsjaur, men de andra 2 ställena var ligger dom?

Har aldrig ens hört talas om dom
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

det håller ju på att vara ganska så vältrampat runt "Akka".

Finns ju Lefatsfjällen, Hornlidhatten och Reivo oxå, dessa områden är lite bortglömda,
men ligger iofs lite längre bort från samhället.
Mycket trivsamma bilder!
Hur långt från Stenträsket/Akkanålke ligger dessa paradis? Är det månne en fin dagstur att åka dit och medtaga lite fika?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Lefatsfjällen brukar jag som sagt vara runt rätt ofta, du kan direkt från "akka" köra ner på leden (den som går runt berget) mot Mausjaur (har för mig att det är skyltat)när du kommer efter den ledan så är det skyltat mot Lefatsfjällen, när jag körde förbi där i helgen var dock inte leden uppkörd

Du kan också bara fortsätta med bilen förbi akka tills du kommer till Mausjaur sjön, det finns en timmrad kåta där på höger sida där det brukar vara upplogat.

Men jag har inte någon aning om du får stå där med bilen, jag tror det är någon byaförening som äger kåtan

Sulle du få parkera där så skulle du nästan hamna rätt på leden mot Lefatsfjällen

Skulle tro att det är ca 1 - 1.5 mil dit så det är en lagom tur att köra
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Ska här försöka förklara hur man hittar dessa "Skoterparadis".
Provar att även lägga ut GPS-positionerna från min Garmin, hoppas att det kan vara till hjälp.

Lefatsfjällen (Gps. N65 31.003 E18 29.033)
Ta Nasaleden från Arvidsjaur uppmot "Akka", kör rakt över sjön Stenträsket, ta sedan leden vid Stenträskets SÖ ända och ner till Storberg.
Är ni redan vid "Akka" på Storbergssidan, och ska till "Lefats", så går det en skoterled som "Silly Bear" säger från Storberg från sjöns östra ände och rakt västerut. Här är det sedan bara att följa kryssen. Men leden är inte uppkörd med någon sladd ännu, och mest troligt får ni även spåra, skulle jag gissa.
Tips. Just innan man kommer fram till "Lefats", passerar man en stor sjö, vid S:a änden finns en öppen renvaktarkoja. Den är otroligt fin, men det är mest troligt dåligt med ved i den. så ta gärna med er ved om ni tänker elda.
Totalt från A-jaur ToR ca 10 mil.

Hornliden (GPS. N65 40.859 E18 38.622)
Ta Nasaleden Västerut från A-jaur mot A-plog, leden är nog sladdad och isruskad hela vägen fram till Storavan (tror jag !). Det går iofs även med bil transportera sig längs E45 från A-jaur söderut mot Slagnäs. Efter ca. 2 mil passerar Nasaleden E45, just bortanför finns en stor parkering som nog rymmer 3 bil + släp (missar ni leden och kommer till Avaviken, har ni kört 5 km för långt !). från E45 kör ni leden ner till en stor sjö (S:a Muorrejaur),
Då ser ni den kalla toppen.
Alt. 1, då är det bara att köra dit rakt upp genom skogen. Kan vara rätt så mycket snö, men ni är väl ute för att bära skotern ? :)

Alt. 2 så följer man leden vidare runt berget, tills man kommer till en stor Kraftledning, här tar man höger och kör efter kraftledningen norrut ca. 2km, till höger finns ett nyplanterat kallhygge, OBS. som man följer upp efter kanten och upp mot där det övergår i gammelgrankog, sedan är man strax uppe på toppen.

Kör ni skoter från A-jaur, så föreslår jag att när ni ska tillbaka, att köra ner på Muorrejaur och vidare över sjön och till vänster om en stor udde som sticker ut i sjön, då kommer ni norr om Muorrejaurbäcken, som kan vara svår korsa.
Då har ni 1,5 mil fin myrkörning, går inte att köra fel när ni väl är ute på myren, för ni har masten på Akkanålke rakt fram i blickfånget och den har blinkar enträget sedan 1961 :D,
Är ni inte alltför vilse så kommer ni fram till E45 mest troligt någonstans mellan Kläppen och "Vägskälet" A-plog-Slagnäs (lokalbefolkningen kallar det Slägnäsvägskälet). Korsa E45 och kör mot A-jaur vid sidan av vägen, efter ett tag så korsar en kraftledning vägen, följ den så kommer ni fram till Nasaleden ca. 2 km Väster om A-jaur.
Tot, från A-jaur ToR ca. 8 mil

Reivo (Reivokojan GPS. N65 45.631 E19 07.238)
Är ett urskogsreservat som ligger ca. 4 mil NV om A-jaur. själva körningen dit upplevs nog som en ren transport, då leden är rätt så tråkig.
Men inne i området så erbjuds det otroligt med fin lössnökörning. Området har inga skoterrstrektioner (Ännu), SNF gör vad dom kan för att det ska bli nationalpark, men skoterföreningen med fler, har hitills lyckats med att förhindra dom planerna.
Det finns också en för allmänheten öppen skogskoja här (N.a Reivosjön), det brukar även finnas ved i denna koja.

Det finns 2 leder till Reivo.
Alt. 1 Det går en led från Nasaleden väster om A-jaur, just innan man viker av från kraftledningen och uppmot Vittjåkk. Leden har inte sett en ledsladd än i år, men den är nog uppkörd skulle jag gissa på. Ungefär halvägs ligger en stor sjö V:a Kikkejaur, här är det en mängd biltestbanor upplogade, kan bli otrevliga flygturer (Ryggkompretioner) om man kommer fel och är ouppmärksam.
Alt. 2 Kör Nasaleden österut från samhället, nere på A-jaursjön kör man rakt över, och tar Moskoselsleden som passerar strax intill flygplatsen. Kör vidare mot E45.
När man passerat E45, så kör man rakt fram och följer den gamla skogsbilsvägen ca. 9 km fram till Reivo.
Tot. från A-jaur ToR ca. 7 mil

Det går ju givetvis även att köra bil längs E45 norrut. Ca. 5 km bortanför Akkavare passerar leden E45, det finns parkeringar just hitanför leden, Kommer ni till Rönnberg, så har ni kört för långt !

Det ska finnas gratis turistkartor, där skoterlederna är inritade, ute på bensinstationerna, Camp Gielas eller på turistbyrån, men den sistnämnda är nog stängd på helgerna nu när det inte är högsäsong, misstänker jag.

En trevlig sed som en del jaktlag och samebyar har här uppe i inlandet, är att man valt att inte låsa vissa kojor runt om i skogarna, så man är mycket välkommen som gäst till dessa kojor. Då vi får detta förtroende så uppför man sig givetvis som gäst då också, och städar av efter sig.
Kan vi alla hjälpas åt med detta, så är vi alla välkomna tillbaka.

Respektera även skogsägarnas nyplanteringar, genom att inte köra där !

Jag önskar er god fortsättning på det nya året, med många trevliga skotermil, och att ni får uppleva verklig upptäckarglädje !
 
Last edited:

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Ska här försöka förklara hur man hittar dessa "Skoterparadis".
Provar att även lägga ut GPS-positionerna från min Garmin, hoppas att det vara till hjälp.

Jag önskar er god fortsättning på det nya året, med många trevliga skotermil, och att ni får uppleva verklig upptäckarglädje !
Man får tacka för utförlig beskrivning! :)