Stoppa rave 670 i annat chassie

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Hej


Har en gammal Rave med Rotax 670 motor i, en tidig årsmodell med plåtchassie. Förlängd med dålig matta. Känner att det bara är att ge upp chassiet men motorn är ju rätt stabil, fick nya kolvar i fjol osv. Så jag har börjat fundera på att hitta ett lämpligt rullande chassie och stoppa i 670in i, tänkte om man kunde hitta nåt till höstpris. Lägger gärna inte mer än 10.

Jag har först några frågor om själva konverteringen: Bör jag satsa på att ha samma cc-mått på vevaxel/drivaxel så jag kan använda samma rem? Detta mått borde väl inte vara heligt utan nån mm kan det väl fela? Motorplattan kommer jag nog få hjälp med men är det någon speciell vinkel man vill eftersträva eller så plant som möjligt ? Har skruvat en del och kan få rätt bra hjälp men tips att tänka på i förväg är alltid välkommet!

Till chassien då; jag tänkte mig att idealiskt vore att hitta ett fräscht 440 från runt 00, men dåligt med sånt på Blocket nu. Finns en del Indy 500 och någon xcr, är det något att sikta på? Känns spontant lite för gammalt.

Jag vill ha något lättare och roligare, skulle även vara fint med lite längre matta (ca 345/365) men förlängningen är ett framtida projekt. Blir det nåt av detta bygget har jag även total genomgång och uppfräschning av motor nästa sommar. Alltså, smidigt rolig crossover maskin är det jag siktar på.
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag skulle siktat på att hitta ett REV chassie, då har du en "modern" körställning och det finns redan dom som har stoppat in liknande motorer i dom.
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Ja, tyvärr har jag lite begränsad tid i garaget då jag bor i Stockholm nu och kommer åka till Östersund några helgar innan jul och planen var att hinna bli klar på den tiden. Vore såklart grymt men det är nog inte genomförbart. Har tittat lite mer mot Lynx racing 440 chassie då det verkar kunna passa rätt smidigt. Får se om jag får tag i ett till rätt kurs, men det kan även nli cobrachassie i aluminium eller liknande. Dåligt med annonser nu och man vill ju hitta nåt nu innan priserna stiger...
 

Phantom

Välkänd medlem
1 okt 2013
127
0
6
Har en Cobra ramme i aluminum :) 1997 modell!! Selges billig!
Den befinner seg i Norge men er Svensk registrert..!!
Send meg en PM ved eventuell interesse!