Stiftätning 440x -01

foodstream

Medlem
24 dec 2008
16
0
1
Har en 440x -01 som tuggar stift.
Förgasarbestyckning , nållägen , luftskruv med mera är okej.

Är det nån som har några erfarenheter eller tips så är jag mycket tacksam.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
äter den stiften när du startar eller när du kör?
samt låter du skotern bli nog varm innan du börjar gasa iväg?

foodstream

Medlem
24 dec 2008
16
0
1
Det är både och.
Ibland när man kör ibland på tomgång och som senast nu körde 5-6 km till macken , gick kanon , slog av den tankade å sen var det kört när jag startade den igen.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Säker på att bestyckningen är okej ? Har/haft problem med min 440 också och det jag gjort för att få den att gå är att bestyckat ner lågfart och på nålen sen satt i champion stift med tre elektroder och lägre siffra dvs varmare stift så dom rensar sig själv lättare. Men min tog mest vid kallstart så det jag gör är att startar den sen tar det väldigt väldigt försiktigt med primern bara så den håller sig vid liv och rör INTE gasen sen låter jag den stå och puttra på tomgång i några minuter sen tar man det piano dom första hundra meterna :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Det vanligaste är väl vatten i tanken kan jag tänka mig, men stoppa i ett par BR9EYA med rätt elektrod avstånd så ska du se att den slutar. (Osäker på värmetalet på en 440 men ta samma som sitter där nu).

Min F3:a tog ett stift per kvart tills jag stoppade in BR9eya stift. Elektrodavståndet kör jag på 0,5mm.

foodstream

Medlem
24 dec 2008
16
0
1
Har kört den på BR9ECS hittills.
Sista gången provade jag ett par RN57YCC enligt nåt "stalltips" jag fått.
Funkade kanon 5-6 km till macken.
Stannade den o tankade.
Startade den och kunde direkt konstatera att ena stiftet var väck.
Lågfart är nedbestyckat 3 snäpp och huvud 2 snäpp nålen original luftskruv original.
Förra vintern var jag ute på en 25-mila tur en dag , den gick kanon i cirka 16 17 mil sen börjades det.
Byta stift , köra en bit , byta andra stiftet o.s.v..
Hela stiftreserven (7-8st) gick åt innan jag kom fram.
Kan de va nåt med tändningen tro ???????

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Vet att nålen är för fet bestyckad org på dom så pröva gå upp ett steg på clipset kör näst översta jag. Men släng alla ngk stift och sätt i champion för ngk släcks så fort dom ser bensin jämfört med champion. Elektronavståndet ska vara 0.45 på dom. Har du kollat vad stiftet är för färg efter t.ex en fullgasrepa ?

Du vet att släckta stift går att få liv i igen med startgas ?

Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Är det inte lättare att byta stiftet ... BR9EYA fungerar ..... Finns flera timmars läsning på amerikanska forum där dom lovordar stiftet just för att dom slipper "Foul plugs".

Men chimsa om nålen du ...

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Tar inte mycket längre tid att flytta nålarna än att byta stift.

Och om det nu är så att den går fett så "måste" han ju flytta nålarna ändå.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Frågade runt mycket med åf och andra personen som är erfaren och alla sa samma sak - champion stift är dom som tål mest. Så jag kan garantera att champion stift håller bättre än eya av egen erfarenhet, eya stiften släckte jag direkt vid kallstart men med champions motsvarighet på ngk br9es stift klarade jag det men bäst för mig funkar champion biltändstift :)

foodstream

Medlem
24 dec 2008
16
0
1
Det känns ju som den går fett så att flytta ner nålarna tycker jag verkar logiskt att göra när vi minskat dom andra munstyckena.
Sen så är stiften säkert olika bra på att hantera detta som ni säger.
Jag tror jag börjar där med nålarna så hör jag av mig med lite feedback sen jag hunnit kört nån repa.
Tack för alla tips !!!!!!!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Om det inte hjälper att bestycka ner kan du ju alltid kolla så att reedsen är okej, får ju inte stå öppna något sen har jag hört att det ska kunna bli småhål i dom där eftersom det är carbon blad. Så om du har tid över så kan du ju alltid kika på dom går ju ganska fort de :)

foodstream

Medlem
24 dec 2008
16
0
1
Har kollat reedsen , dom ser okej men inte nya ut.
Dom är lite fransig i nån kant men dom tätar riktigt.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Okej, då fick du kanske en lite syn på hur cylinderloppen samt kolvarna såg ut också eller :) ?

foodstream

Medlem
24 dec 2008
16
0
1
Jag tog å flyttade ner nålarna ett snäpp efter ett tips här på forumet.
Varit ute i helgen och kört cirka 16-18 mil och den har funkat klockrent.
Kollade stiften å dom såg fina ut.

TACK FÖR HJÄLPEN ALLA !!!