Stendöd Yamaha SRX 700

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Hej.
Har en 2000 års modell av Yamaha SRX 700 som är helt stendöd, i fjol så small och misstände den när jag körde med den, och jag körde hem med den för jag tänkte att den kommer nog att stanna när som helst, och nu i år när jag skulle få igång den så är den stendöd, den vägrar starta, har fyllt lite bränsle i cylindrarna, den tänder till för att sedan stanna och sen vägra starta på nytt.
Jag har nytt bränsle i den, kollade gnistan och tycker att gnistan ser lite svag ut.
Hur mäter man upp tändspolarna som sitter vid förgasarna?
Jag såg någonstans att det ska vara olika värden för primär och sekundär tändspole, är det olika typer av tändspolar som sitter vid förgasarna?

Jag har också några funderationer på statorn, kan det vara den som spökar, går det att mäta upp den?, samt värden på tändspolarna som sitter därinne?
Jag har tidigare plockat upp kabelhärvan under motorn eftersom lamporna blinkade vid mätarna, fixade de småskador på den kabeln, och la den inne i en bränsleslang för att skydda den, men skotern går inget bättre för det.

Någon som har några ideer om vad det kan vara för fel.

Tack på förhand

Mvh Mikael
 
J

Jona$

Om den tänder till och startar med bränsle direkt i cylindrarna men inte av att bara dra i snöret så skulle jag kolla upp pumpen, eller vakumslangen till den. Får den verkligen bränsle?
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Hej och tack för ditt svar, innan jag slog bensin i cylindrarna så provade jag att dra igång den och jag drog säkert 50 gånger utan att den ens tände till, provade att annat trick jag hörde en gång, som var att man skulle ta bort tanklocket för det kunde visst bli något vaccum när skotern stått, men det blev inget bättre, men är det statorn och ingen bränsle som kommer fram så blir man ju inte hjälpt av att ta bort locket.
Jag ska kolla och se om det kommer fram bränsle, jag återkommer när jag kollat detta.

Tack
Mvh Micke

Om den tänder till och startar med bränsle direkt i cylindrarna men inte av att bara dra i snöret så skulle jag kolla upp pumpen, eller vakumslangen till den. Får den verkligen bränsle?
 

Cthulhu

Välkänd medlem
1 feb 2013
122
0
6
Sävast
www.nhservice.se
Min syster hade en mm700 för nåt år sen som var grinig när den stått under sommaren, hälla bränsle i cylindrarna flera gånger, tänder till, dör mer bränsle osv och till slut gick den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Byt ut tändhattarna vare sig det är fel på dem eller ej. yamaha tändhattar som är över 5år börjar ärga inv vid en överföring mellan tändkabel och hatt så det blir överslag i dem. Det går tyvärr inte komma åt att ta bort ärgan så de måste bytas. Om du har tur går den bara av den modden köp NGK hattar.

Jag har alla 3 tändspolarna som jag du kan få tag på, men jag tror inte dem är felande på din.

Om den startar bra på bränslesup i tänstiftshål har du igensatta förgasare helt enkelt.

Statorn ligger i topp 3 på fel också men vi hoppas på bara tändhattar.

Om du får fram mätvärden kan du ohm mäta statorn.
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Jag kan ohm värdena på stator mer eller mindre utan till snart. Så funderar du på dom så hör av dig
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
e garanterat pumpen som e full med olja,dom blandar olja och bränsle i pumpen,ta lös bränsleslangarna i från förgasarna,ta ur förgasarna rengör dom,rengör lågfartarna grundligt,sen innan du monterar bränsleslangarna på förgasarna så blås i tanken tills det kommer bränsle,sen monterar du slangarna och blåser lite till då fylls kopparna på dom,sen kan du behöva "snappsa" den ett par gånger,när den går igång så låt den stå på tomgång i 15-20 minuter tills den slutar att ryka,sen ere bara att gasa,eftersom den tänder när du slår i bränsle i den så tror jag att det inte är nått fel,sätt i nya stift och pröva det som jag föreslagit så kommer det nog att gå bra
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Tack, jag ska se om det går att mäta upp dom, jag har för mig att det ska gå.
Angående statorn så måste jag skaffa en avdragare.


Byt ut tändhattarna vare sig det är fel på dem eller ej. yamaha tändhattar som är över 5år börjar ärga inv vid en överföring mellan tändkabel och hatt så det blir överslag i dem. Det går tyvärr inte komma åt att ta bort ärgan så de måste bytas. Om du har tur går den bara av den modden köp NGK hattar.

Jag har alla 3 tändspolarna som jag du kan få tag på, men jag tror inte dem är felande på din.

Om den startar bra på bränslesup i tänstiftshål har du igensatta förgasare helt enkelt.

Statorn ligger i topp 3 på fel också men vi hoppas på bara tändhattar.

Om du får fram mätvärden kan du ohm mäta statorn.
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Hmm det har jag inte tänkt på men jag ska kolla upp detta också.
Återkommer när jag kollat detta.

Tackar så mycket för tipsen.

e garanterat pumpen som e full med olja,dom blandar olja och bränsle i pumpen,ta lös bränsleslangarna i från förgasarna,ta ur förgasarna rengör dom,rengör lågfartarna grundligt,sen innan du monterar bränsleslangarna på förgasarna så blås i tanken tills det kommer bränsle,sen monterar du slangarna och blåser lite till då fylls kopparna på dom,sen kan du behöva "snappsa" den ett par gånger,när den går igång så låt den stå på tomgång i 15-20 minuter tills den slutar att ryka,sen ere bara att gasa,eftersom den tänder när du slår i bränsle i den så tror jag att det inte är nått fel,sätt i nya stift och pröva det som jag föreslagit så kommer det nog att gå bra
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Ja tack det vore toppen om jag kan få dom, skulle underlätta mycket.
189-231 Ω mellan Vit/Röd - Vit/Grön (6-polig kontakt)
392-479 Ω mellan Brun - Svart/Röd (3-polig kontakt)
0.32-0.40 Ω mellan Vit - Svart (6-polig kontakt)
0.29-0.35 Ω mellan Gul - Svart (6-polig kontakt)
1.4-1.7 Ω mellan Gul/Svart - Svart (6-polig kontakt)

Och dessa i ordning som följer:
Pickup (den lilla svarta som händer på sidan)
Source (Tändspole, tre stycken ihoplindade)
Laddspole
Ljusspole
Och sist spole för handtagsvärmare
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Hade en venture 700 som jag repade åt en bekant, den hade samma symtom, började med att ultraljudstvätta gasarna var för sig. och det var lågfarten som var igen satt. fick igång den med den gick bara på 1-2 cylindrar , mätte upp elsystemet och tändningen och allt var ok. sen kapade jag alla tre tänd kablar ca 4 cm och på med nya tändhattar. efter det så så funka den. så kolla upp tänd kablarna.