Stator nummer 3 TRASIG!!!

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Fick hem min nya stator idag. Lycklig som man var så bultade jag dit den nya och ut i det fina vinterlandskapet blev det.

Han köra ca 2 1/2 timme sen blev den så där knäpp igen!!!!

Mätade upp statorn och japp samma poler är trasiga igen!!! :mad2:

Vad är det som kan döda en staror så jävla fort?? Jag har en 700 trippel 99:a som jag snart gräver ner!!!!
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Har inte fått nått vettigt svar alls på vad som kan göra att den gått sönder. Jag har beställt allt nytt istället. Spolar, hattar, stator, volt regulator. Med andra ord allt utom en ny CDi boxx
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
När en skoter äter statorer som din mf så beror det till 99% att plus går ut i chassi eller annan typ av kortslutning från någon kabel.

Ett bra tips är att ta lös sadel för där kan kabelhärvan till baklyse mm gnuggat hål i kabelhöljet och kortsluter sig i jord chassi.

Annars är det att besikta varenda kabel under och runt hela motorn med lupp.

Även om lysets + går ut i chassi kan det knäcka statorn! Det innebär även om elhantag mm går ut i jord.
Om lyset försvagas ibland har man en ledtråd där. Det gäller även om värmehantag inte funkar.

Lycka till för det är det värsta fel man kan få!!
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Är det så känsligt så är det ju lika bra att skrota skiten och leta sig en ny skoter. Gå igenom hela el systemet kommer ju att ta resten av den här vintern :(
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Så mycket jobb är det inte. Gör som boost sa. Kolla under dynan först sen under motorn. Oftast finns felkällorna där. Hittar du inget fortsätt runt styret och givetvis kablarna som går upp till mätarna. Det där kollar du på en kväll förutsatt att du har tillgång till bra lyse och gärna ett varmgarage.
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
När en skoter äter statorer som din mf så beror det till 99% att plus går ut i chassi eller annan typ av kortslutning från någon kabel.

Ett bra tips är att ta lös sadel för där kan kabelhärvan till baklyse mm gnuggat hål i kabelhöljet och kortsluter sig i jord chassi.

Annars är det att besikta varenda kabel under och runt hela motorn med lupp.

Även om lysets + går ut i chassi kan det knäcka statorn! Det innebär även om elhantag mm går ut i jord.
Om lyset försvagas ibland har man en ledtråd där. Det gäller även om värmehantag inte funkar.

Lycka till för det är det värsta fel man kan få!!
Ett stort tack till dig! Utan ditt svar här hade jag aldrig börjat leta trasiga kablar. Hittade en brun och ful liten kabel uppe vid varvräknaren som har legat och nött mot nånting. Så åter igen stort tack till dig!!!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag tror jag hittat en såna här skada på min, under ett trasigt handtag får jag alla möjliga värden när jag mäter resistansen över värmeelementet.
Handtagsvärmen fungerade inte innan men tumvärmen vart het och gick inte att reglera.
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Verkar som om att jag inte ska få köra skoter i år. Har lindat om min stator ni. Han väl köra ca 2 mil idag. Sen dog skiten igen!!!

Nu är jag ganska less på att både skruva lös statorn och lägga ut pengar på den. Vet nån här vart man kan köpa nya el system? Verkar ju som om att den kabel jag hittade som var av inte var boven i dramat. Ni blir det total renovering av allt som har med el att göra
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Vet att det är ganska vanligt på viper och srx att det nöter på kabeln som går runt det främre högra motorfästet. skadar ju inte att titta då det bara är att lyfta bort pipan/orna