Stator brunnit för 4e gången

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Hej

MinThundercat 900 1997 bränner statorn hela tiden.

Originalstatorn höll i 1000 mil.

Sen dess har jag låtit linda om den 3 gånger.
2 gånger i Piteå och nu sist på Timrå elbyggnad.

Den funkar ungefär 25 mil varje gång.
Vad kan det vara för fel ?

Har borrat upp ventilationshål i kåpan. Jordat motorn extra.

Nu funderar jag på att köpa en fungerande original, begagnad.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Antar att det är högfart. Men det har varit olika symtom varje gång.

Denna gång startar den och går rent i 1 minut sen så låter den att gå i 8-takt utan ork. På tomgång går det felfritt.

Övriga gånger har den ibland varit helt utan gnista, men då den startat har den misständat vid gaspådrag men gått bra på tomgång.

Nu sist hade laddregultaorn farit så den brände lyset. Men det ska väl inte ha något med tändningslindningarna att göra ?

Nu har jag iaf beställt en Global-stator från USA. Jag ska byta laddregulator och går igenom all el. Handtagsvärmarna har jag på att de inte är funkar.

Men som sagt. Fel i vanlig växelström ska väl inte påverka gnistspolarna. Eller ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Du har samma problem som kompisaren fick på sin Tc900a vi bytte statorer var 25e mil. Vi provade beg org och omlindade på timrå elverksta men tillslut lindade jag om den med grövre tråd än org. Med den grövre och då längre tråd som jag lindade höll den ca 50 mil haha. Vi letade igenom hela maskinen i jakt på att plus från lysspolen går ut i jord för de dödar statorer. Men tyvärr hittade vi inte korslutningen för de finns ju otaliga ställen de kan halvkortslutas.

Ja lysspolens ström kan döda motorlindningen om den går ut i jord och de är ett helvete att hitta. Sök först under sadeln för där kan de gula kablarna (+) nötas mit chassit. Koppla även bort värmehandtagen typ ryck ur kontakten!!
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Tack för tipset. Värmehantagen har krånglat. Vet att de inte är rätt inkopplade. Funkar bara i ena läget.
Ska koppla bort.

Det problemet har kostat mej 7000 hittills.

För övrigt brukar jag få kosta på maskinen kring 6000 varje år i snitt och kör 25 mil.
Men när den går bra är allt glömt :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Syns det på de havererade spolarna att de har varit överhettade? Kan man mäta sig fram till något fel, t ex avbrott?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Undrar vad som händer om det skulle vara glapp eller dålig kontakt någonstans mellan högfartsspolen och CDI-boxen (kanske kallödning inne i boxen), om det kan orsaka så kraftiga spänningsspikar att de ger överslag i spolen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Undrar vad som händer om det skulle vara glapp eller dålig kontakt någonstans mellan högfartsspolen och CDI-boxen (kanske kallödning inne i boxen), om det kan orsaka så kraftiga spänningsspikar att de ger överslag i spolen.
På den tc 900 som åt statorer för kompisaren så bytte vi cdi boxar bara för att utesluta dem och de hjälpte inte.
Ang värmentag och övrig el så kan man koppla bort hela kabelsystemet redan vid först plint ut från stator på just 900 modellen. Man drar bara isär kontakten som har med dödning och lyse att göra så går den,,(fast den kan inte stoppas hehe.
De vore läge att köra den några mil med urdragen kontakt för att se om den slutar äta statorer. Du kan koppla in dödning på triggerns ena kabel genom att sopa dit en ett dödansgrepp eller vippis tilfälligt. De går även köra så för evigt för de har inte visat några störningar på triggerns impulser. På kompisarens tc 900 gjorde vi så tillslut och då åt den inte statorer.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Knepigt att statorn inte håller
Jag kolla och cyl 1 och 2 verket gå på samma tändspole
Och cyl 3 på egen tändspole
Kolla var du här för värden på tändspolarna i ohm
Cyl 1 och 2 Låg spänning sida ca 34 ohm
Och högspänning sida mellan Tändhatt och Tändhatt på cyl 1 och 2 ca 7900 ohm ( prova även och mät utan tändhattar )
Cyl 3 låg spänning sida ca 34 ohm
Cyl 3 högspänningsida svart/vit och Tändhatt (prova även och mät utan Tändhatt )
Räcker att det är kortslutning i några varv på en tändspole så blir värdena ändrade
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Knepigt att statorn inte håller
Jag kolla och cyl 1 och 2 verket gå på samma tändspole
Och cyl 3 på egen tändspole
Kolla var du här för värden på tändspolarna i ohm
Cyl 1 och 2 Låg spänning sida ca 34 ohm
Och högspänning sida mellan Tändhatt och Tändhatt på cyl 1 och 2 ca 7900 ohm ( prova även och mät utan tändhattar )
Cyl 3 låg spänning sida ca 34 ohm
Cyl 3 högspänningsida svart/vit och Tändhatt (prova även och mät utan Tändhatt )
Räcker att det är kortslutning i några varv på en tändspole så blir värdena ändrade

Ang tändspolarna så kan man köra 3 separata om man vill. AC har bara valt att köra en dubbelspole och en separat förmodligen av kostnadsskäl. Man kan kasta om tändkablarna hur man vill för motorn tänder alltid 3ggr per varv på alla tändstift.
På den statorätande Tc 900an jag meckat med så bytte vi tändspolar till flera olika men den fortsatt äta statorer ändå.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Aha ok
Konstigt ändå att statorn ändå brinner/går sönder
Måste ju ändå vara för mycket last på spolen eller liknande
Sitter två lindningar i stator med mittuttag till cdi/tändspolar
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
34 ohm låter ovanligt högt för att vara primär på en CDI-tändspole. De brukar ligga mellan 0,1 och 0,7 ohm.
Men man ska komma ihåg att t ex kortslutna varv i en tändspole inte går att upptäcka genom ohmmätning, för att hitta sådana fungerar bara att mäta induktans och Q-värde.
Jag har inte haft tillfälle att mäta på någon originaltändspole till Arctic, bara på pirattändspolar.

En sådan (dubbeltändspole), märkt LLP085-3, som satt på en Wildcat '93, hade följande värden, alla växelströmsmätningar gjorda vid 1 kHz:
Resistans primär 0,126 ohm
Induktans primär 0,212 mH
Q-värde primär 6,1
Läckinduktans primär (mätt med kortsluten sekundärlindning) 0,055 mH
Q-värde primär med kortsluten sekundärlindning 1,2
Resistans sekundär (mellan tändhattarna) 5140 ohm
Induktans sekundär 5,58 H
Q-värde sekundär 5,0
Omsättningstal ca 162

Men i ett CDI-system är det så gott som uteslutet att ett fel på tändspolen skulle kunna skada någon spole i statorn. Möjligen skulle ett grovt tändspolefel kunna få tyristorn i CDI-boxen att gå sönder.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Det ska nog vara 0.34 ohm
Dålig bild
Det kan gå och kolla bara enkelt om nån tändspole avviker i värde mer än dom andra
Sen om man har signalgenerator och ociloskop så kan man kolla hur den svänger ut
Men inte alla som har det hemma.
Enda anledningen till att statorn brinner eller pajar måste vara för hög last
Kan ochså tänka mig att när tundercaten kom så tog man nåt befintligt tändsystem
Från 2 cyl och då skulle det tända 3 cylindrar som det inte var dimensionerat för.
Bara spekulationer men ändå.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
För hög last är möjligt men lika stor felkälla är om statorns lysspolarnas "plusskabel" går i jord . De tunna trådarna i drivspolarna tycks inte tåla lilla minsta kortis från lysspolarnas kablar mot jord. Därför är de ett helvete att hitta felkällan "kortis" då de kan vara vartsomhelst på skotern allt från varvräknare till glödlampor eller pluskabel mot chassi :Cry:

Därför rek jag att köra helt urdragen kopplingsplint direkt ut från ststor så alla felkällor utesluts. Kör man så är de endast stator mot cdi box som jobbar.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Ja klurigt fel helt enkelt
Men tändningen och cdi går själv på egna spolar har inget med ljusspole att göra
Charge1 är grön/röd och svart/röd / värde ska vara ca 15 ohm
Charge2 är grön/röd och brun/vit / värde ska vara ca 15 ohm
Funderar ochså på stop brytaren ( no normalt öppen ) om det kan vara så den börjar ge upp
Brukar den gå hela tiden innan statorn ger upp eller brukar den dö av ibland bara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jo jag vet att lyse går på egna spolar men som jag sa är de väldigt vanligt att om de kablarna skavs så de tjuvjordar lilla minsta i jord så flyger drivspolarna för motorn,,,märkligt ja!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jo jag vet att lyse går på egna spolar men som jag sa är de väldigt vanligt att om de kablarna skavs så de tjuvjordar lilla minsta i jord så flyger drivspolarna för motorn,,,märkligt ja!
Märkligt men kanske inte helt orimligt med tanke på att spolarna delar på samma järnkärna, även om de sitter på olika "tänder". Om man ser elmaskinmässigt på det hela så är svänghjulsmagneten en synkronmaskin med permanentmagneter i rotorn, och det är samma naturlagar som gäller för den som för t ex en gigantisk generator i ett vattenkraftverk eller en liten borstlös motor i en datorfläkt. Det är inte alls omöjligt att en plötslig kortslutning av lys- eller laddlindningen kan leda till att otrevliga spänningar och strömmar induceras i en spole på statortanden bredvid. Dels pga magnetisk koppling (dvs att spolar på intilliggande tänder fungerar som primär- och sekundärlindning i en transformator), dels pga ett fenomen som kallas ankarreaktion.

Dock tycker jag att om det vore överström som knäckte spolarna så borde de se tydligt brända ut. Om det är överspänning som ger överslag mellan varven i spolarna så skulle man kunna skydda dem mot det med yttre komponenter (som kanske finns inbyggda i CDI-boxen på andra skotrar som inte har detta problem).