Startproblem zrt600 97a

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
Hej.
I hopp om att det snart kommer snö här i närke så tänkte jag försöka råda bot på min gamla zrt 600 som är väldigt svårstartad.

När den är kall så behövs en liten sup i varje cylinder. När den väl startar så går den bra. Är lättstartad när den väl blivit varm.

Kan man direkt konstatera att det är ett bränslefel?
Men tycker mig även ha läst att det kan vara statorn iaf som spökar? Den kan tydliga visa rätt värden vid uppmätning men ändå inte fungera? Tyckte att det ser ut att vara lite klen gnista, men som sagt, den gå kanon när den väl startat.

Choken fungerar som den ska. Kan tillägga att sista åkturen förra året så gick den inte att stänga av! Tog en jädra tid innan den stannade.

Finns det någon steg för steg modell för att utesluta saker i rätt ordning? Är inte så hemma på skotrar.

Har gjort ett komptest vid kall motor och det gav exakt 9kg på alla tre.

Mvh
Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Om den inte gick att stänga av på tändningsdödare så låter det som statorfel. Men prova en sak till,,,blås i tanken hårt och i minst 30 sek så det byggs övertryck. Har du tur läker någon av flotörhusen så förgasaren/förgasarna töms på soppa när den stått länge. Kan bara vara att dra åt bottenplugg eller liknande enkel sak.

När man tokblåser i tanken fylls flotörhuset till rätt höjd oavsett läkage.
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
Mätte upp statorn idag och fick följande:
19,2 ohm
282 ohm
301 ohm

Det var ca 12-13 grader varmt i garaget.
Någon som kan tyda dessa siffror?

Testade även bränslepumpen lite. Nu hade jag iofs redan sugit bränsle fram till den, drog i snöret ganska många gånger. Det ser inte ut som att pumpen skickar iväg något bränsle till förgasarna. Helt torrt i cylindrarna. Hade ej stiften i när jag drog, kanske måste vara i? Ka

Blåste i en av soppaslangarna som sitter på en förgasare för att se om pumpen läckte tillbaka till tanken, det gjorde det inte. Det blåste bara ut där avgaset sitter på mittersta cylindern, gick väl genom vacuumslangen till vevhusvent och ut genom cylindern? Det är väl som det ska?

Hann inte med att testa sätta tryck på tanken.
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
Kanske var otydlig, det blåste bara ut luft.
Nu har jag väldigt dålig koll, men gör reedventilen att det inte kan komma fram bränsle till förgasarna?

Någon som kan kommentera statorvärdena?
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
aha, ja då låg mina värden lite väl mycket utanför antar jag.
Någon kanske kan tala om för mig hur jag kan kontrollera att bränslepumpen fungerar som den ska?
Skall kolla upp reedventilerna idag.

Likabra att undersöka så mycket som möjligt, nu innan snön kommer. Om den kommer.!