Startmotorn snurrar fritt Polaris Sportsman 550 XP

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena

Har en del problem med min sportsman 550xp från 2010

Det började med att startmotorn inte orkade dra runt för att starta.

Plockade isär startmotorn och såg att kolen var helt slut så jag köpte nya och satte in.

Nu när jag satt ihop allt igen så snurrar startmotorn som den ska men den snurrar helt fritt, inte någon kontakt med något drev eller startkransen.
Hör heller ingen skrapande eller rasslande som får mig att tro att den slirar mot något drev utan den snurrar helt fritt där inne.

Jag har inte orkat börja öppna och kolla mer än att startmotorn är rätt ihopsatt.

Någon som vet hur det ser ut på insidan? Något bendix drev den ska hugga fast i vid start?

Jag har aldrig haft några problem med att starten har slutat eller låtit konstigt mer än att den varit svårartad pga startmotorn inte orkat dra runt motorn ordentligt

Borde va något jag gjort fel när jag satt ihop allt men vet inte vad
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kolla att startmotorn roterar rätt väg, kopplat kablar fel? En kompis lyckades få en Harald Davidson startmotor att gå bakvägen och underligt nog fick han aldrig den att gå rätt väg. Han fick köpa en ny då gick den rätt väg. Varken jag eller han fattade hur de kunde gå till?
Annars kan de va skit på axeln som bendixdrevet går ut på. Dränk in drevet/axeln i tunn sprayolja eller lacknafta/diesel så kan de lossna utan att skruva loss startmotorn.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Om det nu inte råkar vara så att startmotorn går åt fel håll, men det låter osannolikt. Så har nog bendixdrevet gett sig. Råkat ut för det själv på en cf moto förra vintern pga dåligt batteri = startmotor som går för sakta. Är extremt viktigt med bra snurr annars skrotas drevet av ”smällarna” som blir när den nästan startar.

Plocka ur startmotorn och rotera drevet med fingret. Ska vara stumt åt ena hållet och rotera fritt åt andra. Roterar det åt båda håll så vet du vad du har att göra. Bytte själv i min iallafall och det var inga konstigheter kan inte tänk mig att det skiljer speciellt mycket i en polaris då konstruktionen är samma.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Då är ju drevet helt. Om du kör startmotorn lös då så du ser att den faktiskt snurrar åt rätt håll.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
En del startmotorer går att sätta ihop så dom går åt fel håll, beror på att magneterna i höljet hamnar fel i förhållande till lindningarna. Och då åker den inte ut såklart, så kolla om den snurrar rätt :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
En del startmotorer går att sätta ihop så dom går åt fel håll, beror på att magneterna i höljet hamnar fel i förhållande till lindningarna. Och då åker den inte ut såklart, så kolla om den snurrar rätt :)
Ok de de förklarar kompisaren startmotor som gick fel väg , då måste Ts absolut kolla vilken väg den går 👍
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena igen .

Har inte hunnit kolla så mycket mer än, fullt upp på jobbet.

Petade lite med en mejsel och dreven verkar inte gå isär som ett vanligt bendix drev


Startmotorn skjuter heller inte fram men är inte säkert att den ska göra det (typ som på åkgräsklippare)

Är kort sagt osäker på hur den gör för att frikoppla startmotorn när motorn väl går