Startmotor

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Hej!

Nu när semestern är här tänkte jag ta itu med det irriterande problemet jag haft i vinter.

När skotern är kall så orkar startmotor ta tag riktigt i startkransen på variatorn, nån enstaka gång funkar det. Men när jag varmkört skotern är det aldrig några problem att starta den på startmotorn.

Problemet visade sig ordentligt när jag parkerat för grillning på fjället å när vi ska iväg så har ju skotern kallnat å startmotorn slår inte ut, jaja då rycket vi i snöret i stället vilket resulterar i att skidoo värdelösa magnapull kuggar över och inte orkar greppa! Efter otaligt lirkade fram och tillbaka på startmotorn orka den få grepp å starta men vill inte va med om detta igen!

Tycker det är märkligt att den aldrig krånglar när den är varm!?

Har haft löst starten å smörjt upp den men blev inget bättre.

Någon som vart med om liknande?

Skotern är en ski doo renegade 800r från 2010.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ser startmotorn ut som en bilstartmotor med solenoid som för fram drevet via en hävarm, eller har den s k slungdrev (bendixdrev) som skruvas ut av tröghetskraften?

Det första man bör kolla är att inte startkransen är sliten eller skadad. Oftast stannar ju motorn alltid i samma läge, så det är samma kuggar på startkransen som träffas av startmotordrevet varje gång när det ska kugga in. Ett fel jag en gång råkade ut för på en bil var att startkransen satt med för lös passning på svänghjulet, så den hade med tiden krupit iväg några mm i längsled så att drevet till slut inte riktigt nådde fram till den.

På båda typerna av startmotorer kan man få inkuggningsproblem om kuggarna på drevet är skadade eller om det är för stort glapp i lagerbussningen i drevet eller i rotoraxelns främre lager.

På startmotorer med solenoid är det viktigt att hjälplindningen i solenoiden som är kopplad mellan anslutningen för manöverström och plusanslutningen på startmotorn är hel, syftet med denna är att startmotorn ska börja rotera långsamt medan drevet förs fram och innan reläkontakten slår till. Det är också viktigt att alla fjädrar mm i hävarmsmekanismen är i ordning, så att drevet verkligen har nått fram till startkransen innan relät slår till.

Med slungdrev är det mycket viktigt att drevet verkligen går lätt på axeln - det får inte vara en seg blandning av olja, fett, remludd och allmän smuts på gängorna. Ibland finns det en svag fjäder som ska hålla tillbaks drevet då startmotorn står stilla, om den är skadad och t ex någon trådände har kilat in sig i drevets lagerbussning kan det bli problem.
Ibland finns det två olika utföranden av drev för samma startmotor - en typ som används då startmotorn sitter med horisontell axel t ex på en skotermotor, och en annan typ som används med vertikal axel - om samma startmotortyp också förekommer på t ex en utombordare eller åkgräsklippare. Om man råkar få fel drev - eller fel startmotor - som reservdel så kan det bli problem även om den ser ut att passa och kanske bara någon obetydlig siffra i detaljnumret skiljer.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ja tänkte först om något var slitet eller går trögt jag med, men hur kommer det sig att den alltid startar klanderfritt när jag varmkört den?!
Är nåt slitet så borde det ju vara det hela tiden och inte bara när skotern är kall?!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det kan t ex vara för att oljor och smörjfetter är mindre sega när allting är varmt, eller för att batterispänningen är högre när du nyss har kört så det blir bättre fart på solenoiden.

Det kan samla sig mycket sega saker i de invändiga splinesen i startmotordrevet, man brukar behöva ta loss det från axeln och borsta ur med bensin och tandborste. Tänk dock på att inte dränka drevet i lösningsmedel, eftersom frihjulskopplingen är permanentsmord så vill man ju inte råka skölja ur smörjfettet ur den.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Är den eftermonterad? Jag har varit med om att startmotorn varit felaktigt monterad i det att det ska sitta brickor/distanser som gör att den sitter i exakt rätt vinkel.

Utan dessa så blir det lite fel vinkel vilket gör att det går extra trögt. Något som inte märks när motorn är varm för den går lättare att dra runt men när den är kall och motorn är tung att dra runt gör vinkeln att startmotorn inte orkar.

*edit* Kan ha varit tvärtom oxå...att det satt brickor när det inte skulle vara några. I startmotorkitten kommer det skruvar och brickor för allsköns dess modeller. Man kan se med blotta ögat om det sitter snett eller inte... */edit*