Startmotor trasig? Yamaha Nytro XTX -09

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Tjenare!
Har en nytro xtx -09a med mcx 270 kitt. Kom upp till stugan igår efter 5,5 timmes bilfärd (skotern stod öppet på flaket och det va som kallast -25 ute). Startade upp skotern och den gick typ 3 sek på tomgång och la sedan av, vilket inte är så konstigt när den va så satans kall. Sen när jag vred på nyckeln så hände det ingenting.

Tänkte att det va batteriet så jag åkte till handlaren idag och fixade ett fräscht batteri men precis samma sak uppstår. Det knäpper i relät men händer inget. Provade även att brygga kontakten (förbi relät alltså), det gnistrar och har sig men ingen startmotor går runt.

Den har startat klockrent hemma i helgen som va och tidigare förra veckan (köpte den för 1,5 vecka sen). Tycker det känns märkligt om startmotorn ska ge upp sådär, borde ju ha börjat jävlas lite med mig innan...

Ringde yamaha, mellan 15-20k gick kalaset på för att byta. Så nu är jag aningen irriterad, men det kanske kan gå att lösa på något alternativt sätt?

Har läst att man kan göra det själv utan att plocka ur motorn, om man lossar på luftburken, styrstången och ett par motorfästen och sedan vickar motorn en aning. Att man då kan lyckas pilla ut startmotorn och få dit en fräsch.

Själv hoppas jag innerligt på att den bara har frusit ihop! Ska sätta en kupévärmare under huven nu och låta den stå så inatt så får vi se imorgon.

Någon annan som har tips annars på hur man kan byta startmotorn på lättast vis? Samt vad man kan felsöka annars i detta fall?

Tackar
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Skulle tro att det är kylan som gör att den inte startar.
Om du försöker dra igång den, startar den inte då heller?