Startmotor klickar

stortD

Medlem
24 maj 2012
26
0
1
Startmotorn på voyageurn klickar. Har inte suttit på tidigare men jag monterade den och batteriet och det funkade fint i garaget men utomhus klickar det. Låter som klicket kommer från solenoiden. Har testat köra förbi solenoiden med hjälpstartare. Kuggkransen går inte trögt. Har mätt jorden och inget fel på den. Batteriet borde det inte heller vara eftersom jag testat med hjälpstartare.

Någon som har en idé?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har startmotorn bra jordförbindning också, så du verkligen får full batterispänning över startmotorn då solenoiden slår till?
Om startmotorn har legat oanvänd länge så skulle det kunna vara frågan om oxid på kollektorn eller kol som kärvar i kolhållarna som ställer till problem.
Om du måste plocka isär startmotorn, så dra inte ut rotorn ur statorhuset i onödan om den har permanentmagnetstator. Då är det risk att magneterna försvagas. Om du ändå MÅSTE ta ut rotorn, så stoppa in ett annat järnföremål med samma diameter (t ex en stor hylsa eller en bit tjockväggigt ämnesrör) istället. Tänk på att magneterna är spröda och kan spricka om man slår på dem eller statorn. Om de är limmade i statorn så kan de ramla loss och fastna på rotorn om det vill sig illa.
 

stortD

Medlem
24 maj 2012
26
0
1
Okej! Det var en skruv som var riktigt tjorvig att få dit när jag monterade den så vill ju helst inte ta lös den igen men kanske inte har så mycket val.. gissar att startmotorn gjordas via infästningen i chassiet? Går ju ingen minuskabel dit iaf. Som jag ser är det enda alternativen att det är nått som tjärvar/inte har kontakt i startmotorn precis som du säger.
 

stortD

Medlem
24 maj 2012
26
0
1
Startmotorn har ju legat inne torrt och varmt och är bara 2 år gammal så borde väll inte kunna hända så mycket?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om den är fastskruvad i något som är gummiupphängt i chassiet så kan det ju behövas en jordledning/fläta förbi gummibussningarna.

Det är ju lätt gjort att mäta spänning mellan dels plus på batteriet och plus på startmotorn, dels mellan startmotorns stomme och minus på batteriet, då du gör startförsök. Då syns det tydligt om du har stort spänningsfall på endera sidan.