Startknapp fungerar inte efter broms legat i

Halcyonwolf

Ny medlem
8 apr 2023
2
0
1
Kiruna
Okej, tankspridd glömde jag bromsen i när jag körde iväg. Förstod ganska fort att något var fel för skotern gick trögt och det börja lukta lite bränt. Kom inte så jättelångt innan jag insåg att jag glömt bromsen i.
Nu till saken. Efter detta har det inte gått att starta skotern med startknappen, har inte shot utan den andra typen av startknapp. Det låter från skotern men den kommer inte igång, låter klickande. Skotern funkar däremot att dra igång. Min första tanke var att något hänt med batteriet, men det är fulladdat nu och den startar ändå inte med startknapp.

Någon som varit med om liknande eller vet vad som gått snett?

Ha gärna översyn med att jag inte kan skoter-fackspråk och är ny i skotervärlden.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Tror faktiskt inte att det är ett sammanhang mellan din bromskörning och startproblemet.
Hade det varit en äldre modell av snöskoter, där bromsskivan sitter på drivaxeln mellan variator och kedjehus, så kunde värmen från en överhettad broms eventuellt kunnat smälta kablar och orsakat elproblem. Men på din skoter sitter väl bromsskivan vid vänsterfoten, och där ska det inte kunna smälta några kablar. Gissar att du kör BRP?

Troligtvis är det avbrott inne i kontaktblocket där startknappen sitter, är inte jätteovanligt...
 

Halcyonwolf

Ny medlem
8 apr 2023
2
0
1
Kiruna
Jag har en Lynx Xterrain 600r etec från 2019, så en modern skoter. Den fungerade som den skulle fram tills jag körde iväg med bromsen i och slog av den. Efter det ville den inte starta med knappen. 🤔😓