Startgropar

räv 643

Aktiv medlem
27 jan 2006
64
0
6
Överklinten
Hejsan!

Jag är en lycklig ägare till en Lynx rave 93,a 643...
Har tänkt mig att göra startgropar på vikterna som sitter i variatron. Men då till frågan!
Hur gör man?!
Någon som har bilder eller kanske kan förklara lite kring det här.
Hur påverkar vikten på vikterna variatorns betéende?
Har också lite funderingar ang fjädern.
Som jag förstått så ska en hådare fjäder ge högre tillslagsvarv och vice versa.
tacksam för svar och lite idéer kring dert hela! :)
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
räv 643 skrev:
Hejsan!

Jag är en lycklig ägare till en Lynx rave 93,a 643...
Har tänkt mig att göra startgropar på vikterna som sitter i variatron. Men då till frågan!
Hur gör man?!
Någon som har bilder eller kanske kan förklara lite kring det här.
Hur påverkar vikten på vikterna variatorns betéende?
Har också lite funderingar ang fjädern.
Som jag förstått så ska en hådare fjäder ge högre tillslagsvarv och vice versa.
tacksam för svar och lite idéer kring dert hela! :)
Vad jag förstått är det inte helt trivialt att ändra vikter och fjädrar hur som helst för att få ett bättre tillslagsvarv. Det gäller ju att i samma veva se till att motorn växlar ut på rätt sätt och så att du får motorn att växla ut vid max effekt. Det är ju ingen hit om variatorn växlar ut till en tyngre belastning om inte motorn jobbar på maximal effekt.
Det bästa du kan göra är att köpa ett färdigt utprövat variator-kit för just din modell så att alla variabler är optimala. Annars vet du inte hur den kommer att uppträda.
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Hmm.. Att slipa startgropar i ramperna är inte särskilt svårt men.. Varför ska du göra det?? För att efterlikna en 440?? Om det är så...då har du köpt fel skoter grabben. Det är förkastligt att slipa startgropar i ramperna när resten av variatorerna inte är kalibrerade för det och särskilt för att efterlikna en skoter som har ett helt annat användningsområde.

Jag antar att det du är ute efter är att höja tillslagsvarvet? Enklast då är att byta fjädern i primären till en med högre starttryck men som har samma sluttryck. Du får ett mkt bättre resultat än att slipa i ramperna samt att du slipper köpa nya ramper för 300;./st när du förstört dom du har där nu.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Att slipa startgropar är faktist inte alldeles enkelt.

Groparna måste vara på exakt samma ställe på samtliga vikter, dessutom
måste vikterna väga lika mycket.

Startgroparna bidrar till en snabbare start än en kraftigare fjäder.
gropen håller emot vikterna när dom vill driva på.
Sen när dom väl kliver över gropen blir det en form av ketchup effekt när den
växlar.

En stor nackdel med detta är att man förlorar smygegenskaperna.
Så tycker man om att köra fast på sidan av spåret,....ja då är detta melodin.


Men med en kraftigare primärfjäder så kan man trots allt mjukstarta och undvika
fastkörning.... Inte alltid dock!;)
Jag skulle i ditt fall rekomendera en styvare fjäder istället för startgropar.

Angående vikternas betydelse, så kan man säga att med tyngre vikter
så får man en snabbare acceleration och vice versa.
Det finns rekomendationstabeller för hur tunga vikter motorn klarar av, även
vid körning på hög höjd där man har en viss effektförlust.
Gäller förstås att motorn är vid god kondition.

Det där var bara en bråkdel av en bråkdel i ämnet variatorer och vikter så
jag föreslår att du rådfrågar kunnig personal innan du börjar laborera.
 

räv 643

Aktiv medlem
27 jan 2006
64
0
6
Överklinten
hmm..

Jo det jag vill åstakomma är ju ett högre tillslagsvarv.
Jag fick bara en sån stor lust att börja experimentera med vikterna och se vad som händer, kan ju va kul & få testa lite.:)
Då få jag väll ta reda på vad det sitter för fjäder där nu!

Har också lite planer på att dreva ner skoter 1 steg uppe och upp 2 steg där nere.
Har hört att man ska sätta på tyngre vikter för att få det riktigt bra,
tror ni att jag måste byta vikter för att få det bra eller är det en sån liten skillnad så jag klara mig med original vikterna?
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Jag tror att man inte behöver byta vikter det brukar fungera bra med orginal vikterna
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Jag tror (vet) att du kommer upptäcka en hel del saker med variatorer och drivlina om du börjar exprimentera, var bara försiktig så att du inte monterar in några självmordsgrejer i variatorn som kommer flygandes upp genom huven i 8000 rpm... Skaffa extra vikter eller ramper om du tänkt slipa i dem, behåll alltid orginalgrejerna intakta speciellt om du är nybörjare, då går det alltid sätta tillbaka dom när du gett upp hehe. Lite tips, ha tillgång till en hyfsad våg, en del brukade springa på posten här och väga minns jag, men det finns väl knappt några kontor kvar nu.. Skruva ihop alla vikter eller ramper med en skruv och mutter när du ska slipa i dem för att få bättre översikt vad du håller på med. Ev. startgrop ska vara där rullen ligger i "friläge" det brukar synas ett märke där den ligger. Jämna helst ut med bandputs eller liknande om du slipat gropar med smärgel eller annan grov slipmetod, annars kortar du livslängden rejält på övriga variatorn. Och du lär väl ändå ha tänkt köra ett antal mil med skotern...

Annars är enklaste och kanske bästa men inte billigaste sättet att höja tillslaget att byta fjäder i primärvariatorn, det finns oftast 2-3 olika fjädrar med samma sluttryck men med olika starttryck, du kommer alltså att få ett högre tillslag men samma toppvarv.