startar inte när den är varm

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
först var den svårstartad vid kallstart på morgonen (8-9 drag) sedan körede ja till macken o tanka o när jag skulle åka så startade den inte. bytte stift (var 70-80 mil sedan) o då startade den. så jag for iväg nån mil och stannade några minuter å när jag skulle starta den var den död. lät den kallna o den startade.

åkte hem o gjorde ren förgasarna, b-pumpen o luftfiltren, for iväg några km å stannade samma sak då, då drog jag 15 ggr sedan väntade jag 5 min och då startade den på första.:hmmmm:

kan det vara cdi/tändspolen (ett stycke) som spökar tro? kan det vara generatorspolen? eller kolvarna? vad tror ni?

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Kolla om du har gnista efter den stannat då. Har den de kan man ju misstänka kolvarna, komptesta kall vs varm

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
Nu har jag kollat kompet, det var ca 7,5 och 8 (8 på variatorsidan) när den är kall och 7 på bägge när den är varm.

ska det skilja sig när den är kall och varm?:hmmmm:

och när den var kall hällde jag i lite olja i cylindrarna och då steg kompet på ena cylindern från 7,5 till 8,5.

kan detta göra att den inte startar när den är varm? för gnistan är likadan kall som varm.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
men 7kg i komp är ändå för lite. Ta lös cylindrarna och kolla hur kolvarna och ringarna ser ut. Har du tur så är de bara ringarna som behöver bytas.

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
det är väll lika bra att byta kolvar ochså när jag ändå tar upp cylindrarna. pratade med en skoterhandlare som sa att inte under 7, o sedan är det exakt 7 så man blir ju tveksam.

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
nu har jag bytt kolvar,ringar o packningar o honat cylindrarna (lite).kompet är fortfarade 7 så det var inte felet. nu smäller det dessutom till när jag gasar.

när jag demonterade rann oljan i oljeslangarna ur så jag blandade 5-6% i tanken, lät den stå på tomgång 10 min o provkörde gick bra men plötsligt small det till, pallade upp o gasade och samma sak då, vid smällen skakade snöfiltret på luftburken till. kan detta ha o göra med oljeblandningen?

p.s. snart åker den på skroten!

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
men ska det behöva smälla för att det är för mycket olja, då brukar den väll blödra o och gå dåligt, den axar lika bra som vanligt