stannar när den blir varm?

lundin227

Aktiv medlem
31 jan 2006
58
0
1
ramsele
vad kan det vara för fel på en xcr som stannar när den blir varm. och komprissonen försvinner? men startar sen när den blivit kall??
 

henke_

Välkänd medlem
8 jan 2006
102
0
6
skogen
Typiskt fenomen att den stannar när den blir varm för att sedan starta då den är kall, är tändspolen...Men att den tappar kompen har jag ingen aning om? någon packning/tätning som är slut?
 
R

Robin

Låt mig gissa, den är satans seg att dra igång när den har slocknat eller så går det inte att dra alls?

Då värmenyper han, bara att riva upp cylinder och kolla hur pass slitna allt är.
Samt lokalisera felet, mest troligt tar den in tjuvluft
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Kolla hur cylinderlopp ,kolv å ringar ser ut. Har haft exakt samma fel på jag 340 jag hade förut. På den hade dom satt i nya pinnbultar på ena cyllen så loppet hade fått hörn upptill typ. Den var ganska svårstartad kall men omöjlig varm. Ta kompprov då ser du om det en eller båda cylindrar som spökar. Du tappar komp när den blir varm å då suger den sämre. Om du ger den en hutt i cylindern startar den då?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Kan säga med 70% säkerhet att dina kolvringar är slut, varit med om detta problem mer än en gång, bara ta upp och kolla.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kolvringarna är felet. Byt dem och kolla samtidigt så insugsgummit/vevaxeltätningar är hela. Och rengör ordentligt där den nya cylinderfotspackningen skall sitta.

Sen är det bara att ta det lugnt några mil så kolvringarna får sätta sig lite.