Stötdämpare Lynx enduro evo-serien 01-03

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Har en Lynx Enduro 600sp -01, o det börjar bli dax för en renovering/byte av boggiedämparna.
Original med vita fjädrar (wp eller kayaba?).

Hur kan jag skilja fram- o bakdämparna åt??
Är det olika längd?

Jag ser att reservdelsnumren är olika både på kompletta dämpare ,samt delar i dessa som t.ex fjäder o kolvstång, så det är ju uppenbarligen vissa skillnader.

Jag undrar även vilken viskositet på oljan som rekommenderas, och om det är en dålig idé att fuska med kraftigare olja för bättre dämpning, istället för omschimsning?

Naturligtvis är jag även nyfiken på om det finns alternativ till originaldämparna att montera på denna skoter? T.ex från enduro -04.
 
Last edited:

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Okej! Det stämmer. Den bakre dämparen är ca. 5cm längre.
Ska bli spännande att få tillbaka dämparna efter renoveringen.
 
Last edited:

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Nu är dämparna renoverade samt bussningar o distanser till infästningen bytta. Bytte bultar o muttrar åxå.
Kan utan överdrift säga att skotern känns som ny att köra. Oljan i framdämparen har viskositet motsvarande 2,5w o bakdämparen 5w.
Det återstår att se om 5w är lite för kraftigt, pg.a att det känns som jag har för mycket returdämpning nu. Antingen byta till 2,5w o schimsa eller bara schimsa blir nästa steg.

Passade på att ställa in skidorna för lite mer toe out o skotern är inte alls lika spårkänslig längre.
Bytte slides o växellådsolja. Ny hastighetsmätarvajer. Nya nitar till kylaren i bandtunneln.
Äntligen kan man börja bomba led på riktigt!