Stöldskydd till snöskoter

B

Bokis

Jag är letar stöldskydd till min snöskoter nu, är trött på att folk inte förstår skillnaden mellan mitt och ditt. Är det någon som har testat spårsändare? Hittade en som heter Incase. Ni hittar mer info här http://www.incase.nu

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...kolla om den där firman har några referenser, om det finns några dokumenterade fall där deras eftersökstjänst verkligen har hittat ett stulet föremål.

En sån där licensfri spårsändare kan ju inte ha större uteffekt än på sin höjd 100 mW (både med tanke på myndighetsbestämmelser för radiosändare och med tanke på strömförbrukning). Det innebär en räckvidd på någon km i bästa fall (störningsfri miljö osv). I tätorter med en massa störningar från trafik, elinstallationer, datorer mm får man räkna med betydligt kortare räckvidd.

Om man ska ha en chans att spåra upp den med rimlig insats så måste man först ha en ganska bra idé om var den kan tänkas befinna sig.

Hör med ditt försäkringsbolag också, vad de tycker.

Det finns många lycksökare i säkerhetsbranschen, och en del har tyvärr lyckats sälja in sig hos organisationer med kända namn...

B

Bokis

Dom verkar ju samarbeta med alla försäkringsbolag om man kollar på deras hemsida http://tracking.televilt.se/forsakringsrabatter.php
Jag kollade lite på deras nyheter också och hittade ett tidningsutdrag från en skylift som spårades.

Vad jag har förstått så använder dom GSM-nätet för att hitta rätt område innan dom går över till att använda radiosignaler

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ok. Det innebär i så fall att det sitter en GSM-modul i spårningssändaren också, och att man måste hålla den vid liv med sim-kort och abonnemang (komma ihåg att fylla på ett kontantkort med någon hundring om året t ex). Sedan vill det ju till att vederbörande operatör har gsm-täckning där sändaren råkar befinna sig...

B

Bokis

Jag får ringa och fråga ut dom lite hur systemet fungerar och vad jag behöver göra för att hålla det vid liv m.m. Jag återkommer när jag vet mer.

B

Bokis

SIM-kortsabonnemang ingår i spårsändaren och det behövs inte fyllas på varje år eftersom det inte är kontantkort. Dom samarbetar med Telia så det är Telias täckning som gäller. Tydligen så behövs det inte heller taltäckning för att datameddelanden ska komma fram, utan dom kommer fram även fast täckningen är för dålig för att prata.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ok. Sen får man förstås fundera över hur länge firman kommer att finnas kvar och hur länge de fortsätter samarbeta med Telia...

En sak som jag är lite orolig över är att om det börjar bli vanligt med spårsändare så kommer det att bli känt även bland "buset". Man får nog räkna med att någorlunda klyftiga tjyvar söker igenom stöldgodset efter spårsändare det första de gör efter ett tillslag.