Stöldskydd Polaris = Obefintligt?

30 mar 2011
28
0
1
Borlänge
Satt tillbaka huven på min assault (11) idag efter diverse pysslande och drog igång maskinen. Noterade att min display var av det icke fungerande slaget, då slår det mig att jag glömt att sätta ihop kontakterna när jag satt tillbaka huven.

Slutsatsen av detta är då att: Man behöver tydligen ingen nyckel alls för att få igång den om man har behov av det, samt en annan detalj är ju att man skulle kunna spara in på milen om man vill när det är ljust ute, eller det kanske lagras någon annanstans?

Finns det någon annan spärr eller liknande som gör att det inte går att köra med skotern? Jag har den i garage så den stog bara på tomgång och gick.

Någon som har koll på hur det funkar på Polaris?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Kanske är som BRPs D.E.S.S?? Den klipper innan inslagsvarvet så du kommer aldrig nånstans men du kan dra igång den på tomgång...en gissning?
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Det sitter ju bara tändningslås vad jag vet med 2 kontakter bakom, precis som "the old days" för ca 20-25 år sen på skotrarna, dvs bara rycka ur kablarna å dra i snöre..
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är väl som alla andra skotrar på marknaden, med Arctic som undantag.
Dra isär kablarna och åk.
På Polaris -12 går det ju att köpa till elektroniskt stöldskydd, men minns jag rätt fanns inte det förra året?
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Just det, DESS glömde jag! :p
Jo, det som är det fina med ski-doos modeller ! ;)
Går inte att stjäla och ta sig därifrån på egen maskin iallefall, och kan tänka mig att de är så de flesta stölderna går till. Måste ju byta ut hela dess- programvaran, + koda om så det matchar motorn o nycklar? nåt sånt..
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Tycker det är lite knepigt att ingen annan tillverkare kommit med liknande system.
 

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
På våra 2 polarisar kan man skifta nycklar utan problem. Dessutom som Jaockala skriver så är det bara att dra ur kontakten på tändningslåset och åka om man glömt nyckeln...
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Det är väl som alla andra skotrar på marknaden, med Arctic som undantag.
Dra isär kablarna och åk.
På Polaris -12 går det ju att köpa till elektroniskt stöldskydd, men minns jag rätt fanns inte det förra året?
Stöldskydd med kod ingår i alla Polaris 2012 med pro-ride chassi.

Enligt mig är det också jävligt korkat att sitta och diskutera hur man lämpligast startar en specifik skotermodell utan nyckel.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Stöldskydd med kod ingår i alla Polaris 2012 med pro-ride chassi.

Enligt mig är det också jävligt korkat att sitta och diskutera hur man lämpligast startar en specifik skotermodell utan nyckel.
NO SHIT!! BORDE DE FLESTA TÄNKA PÅ I DESSA TIDER ME STÖLDER KORS O TVÄRS !!!!!!!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
929
113
Stora Blåsjön
Det är bara bra att sådant tas upp, så folk blir medvetna vilken skit till säkerhet det egentligen är, på många maskiner.
Någon som provat tjuvkopplat en 12a med kod än? Tänkte om kodfunktionen sitter i databoxen eller i istrumentpanelen?
Annars måste jag nästan prova så återkommer jag om hur det gick...
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Det är bara bra att sådant tas upp, så folk blir medvetna vilken skit till säkerhet det egentligen är, på många maskiner.
Någon som provat tjuvkopplat en 12a med kod än? Tänkte om kodfunktionen sitter i databoxen eller i istrumentpanelen?
Annars måste jag nästan prova så återkommer jag om hur det gick...
Kodfunktionen är programmerad i ECU:n. Enda sättet att starta en 12:a med säkerhetsfunktionen aktiverad är antingen att slå in koden, eller byta ut ECU:n mot en "upplåst".
 

tjapps

Medlem
26 sept 2011
28
0
1
Piteå
Oj hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det var så enkelt, nu är det bara att se över låsanordningen en gång till. Har erfarenhet att om dom verkligen vill åt skoter, båt etc. så brukar dom ju lyckas tids nog, tyvärr. Men dom ska fan få kämpa för det!
 
30 mar 2011
28
0
1
Borlänge
Oj hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det var så enkelt, nu är det bara att se över låsanordningen en gång till. Har erfarenhet att om dom verkligen vill åt skoter, båt etc. så brukar dom ju lyckas tids nog, tyvärr. Men dom ska fan få kämpa för det!
Det var väl ungefär så mina tankar gick när jag satt där och klia mig i huvvet..