är du 17 så får du inte stå som ägare på en bil. har du fyllt 18 får du stå som ägare på bil. även om du inte har kk.
Dom gjorde om reglerna för några år sen, skulle sälja min sierra till en kille som var 17. Pappret studsade tillbaka för han var inte 18. Blev hans pappa som fick stå på bilen.Jag stog som ägare förra året när jag var 17 och inre fick jag hem några extra blanketter eller nåt?
Jo så är det, målsman skriver på att de ansvarar för bilen.. Tror det är så sen 2006 eller nått liknande men du som minderårig står fortfarande på bilen men man kan inte längre smita undan p-böter och liknande (som vårdnashavare till den mindreårige)..Man måste vara myndig, annars får du hem dina papper med extra blanketter som skall skrivas på av vårdnadshavare och fordonet kommer sedan att stå i dennes namn. Lyckades med detta när det vankades lätt mc...
Anledningen till att det skulle skilja sig från en bil är väl kanske för att du måste vara 18 för att ha ett bilkörkort och 16 för en skoterkort!Läser man här: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/ så tas det upp att man ska ange vårdnadshavare om man har sådan (som t.ex. minderårig). Då snöskoter är ett fordon som vilket som helst (i alla fall gällande registreringsförfarande etc.) så ser jag inte varför skoter skulle skilja sig mot andra fordon som t.ex. bil? Dock inte säker men kan inte se varför just den fordonstypen skulle undantas.
Svaret är: definitivt och absolut JAAAA!ja men jag undrade om man får så som ägare på en skoter kanske var otydlig fråga?