stå som ägare på en skoter

indy 400

Välkänd medlem
31 dec 2012
144
0
6
Råneå
hej får man stå som ägare på en skoter om man är 18 men har inte skoterkort? har hört att man måste ha de för att kunna stå som ägare men samtidigt förstår ja inte va de ska ha me saken å göra. man får ju äga en bil utan b-kortet. :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
är du 17 så får du inte stå som ägare på en bil. har du fyllt 18 får du stå som ägare på bil. även om du inte har kk.

misstänker att du inte får stå som ägare på en skoter om du är under 16

Simon_A

Välkänd medlem
14 nov 2007
100
0
6
Borlänge
är du 17 så får du inte stå som ägare på en bil. har du fyllt 18 får du stå som ägare på bil. även om du inte har kk.

Källa på det? Kommer ihåg att jag stod på ett flertal bilar som jag höll på och pysslade med innan jag fyllde 18 =S Nu är ju det iofs ett par år sen så regler kan ju ha ändrats!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
oavsätt ålder tror jag faktist inte man får, det är ändrat nångång tror jag för att föräldrar med kronofogden och så efter sig skrev över bilar och sånt på sina barn så krono inte skulle få ta dom, sk. målvakter. Så jag tror faktist det finns en åldergräns på när man får äga ett fordon.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Man måste vara myndig, annars får du hem dina papper med extra blanketter som skall skrivas på av vårdnadshavare och fordonet kommer sedan att stå i dennes namn. Lyckades med detta när det vankades lätt mc...

figo

Aktiv medlem
1 feb 2011
92
0
6
Kiruna
Jag stog som ägare förra året när jag var 17 och inre fick jag hem några extra blanketter eller nåt?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag stog som ägare förra året när jag var 17 och inre fick jag hem några extra blanketter eller nåt?
Dom gjorde om reglerna för några år sen, skulle sälja min sierra till en kille som var 17. Pappret studsade tillbaka för han var inte 18. Blev hans pappa som fick stå på bilen.

Från när stod du som ägare och visst vet du att vi pratar om bilar?

Edit: sen vet jag inte om det är året man fyller eller det faktiska datumet.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Man måste vara myndig, annars får du hem dina papper med extra blanketter som skall skrivas på av vårdnadshavare och fordonet kommer sedan att stå i dennes namn. Lyckades med detta när det vankades lätt mc...
Jo så är det, målsman skriver på att de ansvarar för bilen.. Tror det är så sen 2006 eller nått liknande men du som minderårig står fortfarande på bilen men man kan inte längre smita undan p-böter och liknande (som vårdnashavare till den mindreårige)..

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Läser man här: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/ så tas det upp att man ska ange vårdnadshavare om man har sådan (som t.ex. minderårig). Då snöskoter är ett fordon som vilket som helst (i alla fall gällande registreringsförfarande etc.) så ser jag inte varför skoter skulle skilja sig mot andra fordon som t.ex. bil? Dock inte säker men kan inte se varför just den fordonstypen skulle undantas.

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Läser man här: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/ så tas det upp att man ska ange vårdnadshavare om man har sådan (som t.ex. minderårig). Då snöskoter är ett fordon som vilket som helst (i alla fall gällande registreringsförfarande etc.) så ser jag inte varför skoter skulle skilja sig mot andra fordon som t.ex. bil? Dock inte säker men kan inte se varför just den fordonstypen skulle undantas.
Anledningen till att det skulle skilja sig från en bil är väl kanske för att du måste vara 18 för att ha ett bilkörkort och 16 för en skoterkort!