Stänklapp, skinz, linq?

Odmark91

Medlem
20 jan 2021
11
0
1
32
Mellansel
Är så obeskrivligt less på den hårda originalstänklappen på min XF9000 så jag tänkte byta till något annat men har några frågor.

Är det någon som monterat en löstagbar Lin-Q stänklapp på ProCross chassi och vet hur mycket som behöver modifieras?

Annars sneglar jag på skinz, och det finns ju då en lång och en kort lapp. Får jag problem med kylningen på led om jag kör den korta stänklappen eller räcker den till? Hur mjuka är dessa stänklappar?

Skotern är 153" och har kylare i tunneln
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Är så obeskrivligt less på den hårda originalstänklappen på min XF9000 så jag tänkte byta till något annat men har några frågor.

Är det någon som monterat en löstagbar Lin-Q stänklapp på ProCross chassi och vet hur mycket som behöver modifieras?

Annars sneglar jag på skinz, och det finns ju då en lång och en kort lapp. Får jag problem med kylningen på led om jag kör den korta stänklappen eller räcker den till? Hur mjuka är dessa stänklappar?

Skotern är 153" och har kylare i tunneln
Kapade av min originalstänka ( M8000 med lång kylare ) märkte inte av någon skillnad i temp. I det lösa blir det dock stor skillnad då den inte ” bromsar” längre.

när jag kortade så blev den ungefär samma längd som skinz.
 
Reactions: Odmark91

Odmark91

Medlem
20 jan 2021
11
0
1
32
Mellansel
Kapade av min originalstänka ( M8000 med lång kylare ) märkte inte av någon skillnad i temp. I det lösa blir det dock stor skillnad då den inte ” bromsar” längre.

när jag kortade så blev den ungefär samma längd som skinz.
Tack för svar! Då får det nog bli en kort skinz eller en kapad original.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Jag kör med Skinz dock på en tvåtaktare. Då jag har dragkrok så viker sig stänklappen runt dragkroken som ett U när man kör på rulle. Den får den formen och står då mer bakåt men det går att böja tillbaka den för hand. På hård påsksnö så hade jag problem med varmgång för att inte tala om när man hade en kälke bakom, men det gick att hålla den under kontroll med väl vald fullgaskörning vid sidan av led/spår.
 

Attachments

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
kan vara värt att tillägga Odmark91 när jag kört led så har jag alltid isrivarna nere och har aldrig dragit pulka. Där du ser skillnad i temp är väl möjligen i låg hastighet efter led och långa sträckor. Men AC isrivare är riktigt effektiva jämfört med t.e.x brps isrivare så testa!😊
 
Reactions: suregom

Odmark91

Medlem
20 jan 2021
11
0
1
32
Mellansel
Hej! Tack för alla svar! Jag tror jag testar att kapa ner min originalstänka först då den ändå är knäckt, samt monterar isrivarna jag har på hyllan. Sen får jag se hur det funkar innan jag gör något annat.