Ställa variator G-type!

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag har hört att man kan ställa variatorn på g-typen så den varvar mer eller att den sticker iväg på högra varv.
Någon som vet något om det?
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Vet inte om dom tidigare Lynxarna har samma som jag har på min dvs en clickerinställning på variatorn 1-6. 1= Mindre varv, kraftigare växling. 6=Högre varv sämre växling. Ofast kan man dra upp eller ner den ett snäpp från orginal som oftast är 3 eller 4 utan att tappa allt för mycket.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Med skruvarna ställer man om ramperna. Det som ändras är toppvarven. På min enduro stod skruvarna på 3:an och då varvade den 8500rpm. Toppeffekten låg på 7500rpm så jag ändrade skruvarna till 1:an och då varvade den ca 7600rpm och det blev mycket bättre drag i den.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Min står på 5 så om jag ställer ner den på 3 så blir det bättre drag i skotern.
Åt vilket håll ska jag ställa den om jag vill ha mer drag från börgan. Den sticker inte iväg på en gång uttan startar lite mjukt och sticker iväg efter ett par meter. Jag har en kompis som har en lika skoter och den sticker iväg på en gång och den står på 3.
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
prova ställ den på 3, om du vill ha den mer rapp ska du skaffa variator kitt med andra ramper å vikter... det finns även vikter att köpa till tra kostar ca 500 å då kan du ju ändra inslaget så att du får det några hundra varv till, om inte mer, då blir den "rappare"... jag har strax under 4000rmp på tillslaget min står på 5an nöjd med det hadde på 2 förr å tyckte den va slö toppade 120, när jag ställde på 5an toppar den 160+...
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
En fråga ang primär variator...
Hade lös den och rengjorde den sen undrar jag hur den ska ihop... kollade inte det med pilarna då jag tog isär den...:-(

vet att spindel pilen ska vara mot pilen på yttre skivan.... men hur ska det liva mot innre skivan???

Tacksam för ett svar :)

//Mullfritz
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag provade ställa variatorn på 3 men jag tyckte skotern blev klenare då. Kanske lite mer ax men inte mycket. jag ställde tillbaka till 5 igen.
Kan motorn "varva över " om man ställer variatorn för högt så att den nyper eller nå liknande? Tänkte eftersom den växlar långsammare och motorn hiner komma upp riktigt i varv.