ställa tändningen på rotax 670

pro_

Aktiv medlem
12 mar 2006
58
0
1
hej! har en mxz 670 -97 som jag behöver ställa tändningen på!

kan någon vänlig själ beskriva hur man går till väga och vad korrekt inställning är?

tusen tack till svar!!

pro_
 

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
90% av cdi-försedda fordon har en fast signal-impulsgivare som ej går att justera. Dock ej på högvarviga crossar 2-t och vissa äldre fordon där så är fallet att signalimpulsgivaren sitter på tändplattan och plattan/givaren har justermöjlighet.Osäker på just din maskin...

Justera tändningen på cdi-försedda fordon gör man genom att omprogrammera styrenheten. Detta gör man ofta genom att programmera in hela tändkurvor för att optimera motorn beroende på trimningsgrad/din körstil/ vad du kör på för bränsle/komression osv...
 

jensa_fanbyn

Medlem
23 jan 2008
14
0
1
Östersund
Jag har precis monterat ihop en Rave 670 och där var det markeringar på allt, vet inte om du har det men gör följande så lär det visa sig:

Ställ höger kolv i toppen(ta ur stiftet och kolla med en mejsel eller dyl.

Det sitter en liten plast kåpa mellan högra cyl och magnapullen (måste nog ta bort pipan för att se bra), under den sitter impulsgivaren.

Om du nu backar motorn sakta så kommer det komma, i mitt fall, en gulmarkerad stålplatta under givaren, där har du tändpunkten.

Det finns ett streck på svänghjulet ett på givaren och ett på blockhalvan, Ställ dom i linje så tror jag att du har grundinställningen på tändningen.

Jag har gjort det och skotern går rent och fint, observera att min motor är helt ORGINAL, om motorn är trimmad lär det nog kunna vara en annan tändförställning.

Jag vet som sagt inte om det är lika på dessa två skotrar men så här gjorde jag och det funkade utmärkt..

// Lycka till