Ställa tändning på INDY

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Tjenna, är så att vevaxeln på min indy 500 -91 gått av, har renoverat vevaxel o satt ihop motorn igen.

Gick igång jätte bra. Lät den stå och varmköra på tomgången (jämn o fin) sen när ja varvar över 3-4 tusen varv så misständer den grovt.

Kan det vara tändplattan som inte är injusterad som den ska? Visst är det bara grovinställning på tändningen CDI boxen sköter resten?

Så, vore mycket till hjälp nån som kan skriva hur man ställer tändningen samt felsöker den efter fel.

Mvh
Micke
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Alla motorer jag har skruvat i har haft ett sträck på tändplattan och en punkt eller en spets som man ska nolla mot i blocket.....
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
den ska man nog bara låta vara "nollad" mot punkterna.. farligt att laborera med tändningen
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Jag har ju inte direkt tänkt laborera med tändningen, bara det att ja skruvat isär motorn med fungerande tändning, och sen ihop och den misständer.

Så någon som vet om man måste ställa in tändningen på nått sätt på dom här äldre polaris motorerna?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Men har du nollat tändplattan mot blockets pil då är den ju inställd? finns väl inget annat du kan "sjustera" på?
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
jadu, skulle inte frågat om det om jag visste :) Om tändplattan är som den ska, är det spolar , cdi box osv som kan vara trasigt då?

Hur felsöker man tändningsfel?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Har du prövat byta stift? kollat det vanliga som luftläkage.. rengjort förgasare.. komp??
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Var ut och kolla kompen, hade 8.5 på båda cylindrarna.

Det är som den ligger lite efter med tändningen, tänder inte i exakt rätt ögonblick.

Har relativt nya stift, alltså den har en fin blå gnista, men verkar tända fel tidpunkt.

Ni får gärna tipsa om vilka inställningsmöjligheter det finns på tändningssystemet.