Ställa in skidor, toe out hur mycket?

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Ska ställa in skidorna på iq och har hört att man kör med 2cm toe out men undrar om de är totalt eller ska de vara 2cm per skida? tyckte de lät mycket..

tacksam för svar
 

moggelito76

Välkänd medlem
6 dec 2008
120
0
6
Östersund
Hmm kan någon förklara detta med toe out lite mer och varför? Vad jag förstår ska man alltså inte ha skidorna ställda helt paralelt?
Sorry för kanske dum fråga men jag är nybliven skoterägare och försöker suga åt mig så mycke info som jag kan :)
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Hmm kan någon förklara detta med toe out lite mer och varför? Vad jag förstår ska man alltså inte ha skidorna ställda helt paralelt?
Sorry för kanske dum fråga men jag är nybliven skoterägare och försöker suga åt mig så mycke info som jag kan :)
Tänk dig tår in och tår ut.

"Tår ut" = skidspetsarna är vinklade åt vänster respektive höger.
"Tår in" = motsats till tår ut.

Länken från ovanstående är bra!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det är lite olika mellan bilar och skotrar.
på en bil ska man ha runt 0 ellen möjligen något toe in, för att hjulen roterar m.m.
på en skoter ska man ha lite toe ut för att den inte ska bli vinglig.

tänk dig toe in på en skoter och om t.ex. högerskidan greppar mer svänger skoter lite till vänster och det blir mer tryck på högerskidan o den svänger än mer.

om du har toe ut så om t.ex. högra skidan greppar lite svänger skotern en aning till höger och trycket lättar då på den skidan och den slutar svänga.
på så vis strävar skotern hela tiden till lika mycket grepp på båda skidorna och den stabiliserar sig automatiskt hela tiden.

olika skotrar kan behöva olika mycket toe ut för att inte bli vingliga.
 

moggelito76

Välkänd medlem
6 dec 2008
120
0
6
Östersund
Ahh nu hajjar jag:),, tackar för all info detta tål nog att kikas över.

det är lite olika mellan bilar och skotrar.
på en bil ska man ha runt 0 ellen möjligen något toe in, för att hjulen roterar m.m.
på en skoter ska man ha lite toe ut för att den inte ska bli vinglig.

tänk dig toe in på en skoter och om t.ex. högerskidan greppar mer svänger skoter lite till vänster och det blir mer tryck på högerskidan o den svänger än mer.

om du har toe ut så om t.ex. högra skidan greppar lite svänger skotern en aning till höger och trycket lättar då på den skidan och den slutar svänga.
på så vis strävar skotern hela tiden till lika mycket grepp på båda skidorna och den stabiliserar sig automatiskt hela tiden.

olika skotrar kan behöva olika mycket toe ut för att inte bli vingliga.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Jag funderar på att justera mina skidor och undrar ifall det finns någon enkelt sätt att mäta toe in respektive toe ut per enskild skida ?
Hur gör ni, lägger ni en bräda emot mattan och framåt ?

har aldrig finjusterat skidornas vinkel förut, alla tips upskattas
Mvh.
 
Last edited:

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Föredrar själv lite toe-in då den upplevs smidigare och inte lika orolig efter leden. Man slipper lite av att den vill hugga i ett spår och ner i diket :ciao:
 

steklund900

Aktiv medlem
14 nov 2008
52
0
1
Långsele
Jag funderar på att justera mina skidor och undrar ifall det finns någon enkelt sätt att mäta toe in respektive toe ut per enskild skida ?
Hur gör ni, lägger ni en bräda emot mattan och framåt ?

har aldrig finjusterat skidornas vinkel förut, alla tips upskattas
Mvh.
Jag använder mej av en bygglaser/lodlaser som jag ställer framför skotern och linjerar med mattans kant. Sen är det bara att mäta mot skidorna, OBS!! kontrollera i handboken var på skidorna man ska mäta. Flytta inte lasern till andra sidan av mattan när andra skidan mäts utan låt lasern stå kvar.Det går också att använda en rätskiva eller en riktigt rak bräda som man lägger jämte mattan, men en laser ger bäst resultat
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Jag det kan bli en jäkla skillnad om du har skidorna fel inställda och sen rättar till det. Känns nästan som en ny maskin.. : )
Haha jo jag märkte det med min 700 när jag hade crasha den och skulle hem.. Då hade jag ett väldigt stort toe-in och *****r va vinglig den va. Precis som Engström sa:

tänk dig toe in på en skoter och om t.ex. högerskidan greppar mer svänger skoter lite till vänster och det blir mer tryck på högerskidan o den svänger än mer.