Ställa in Mikuni förgasare

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Behöver lite tips och råd hur jag skall ställa in förgasaren på min Rotax503, skruv nummer 1 på bilden förstår jag att det är tomgångsskruven men skruv nummer 2 är väl någon sorts luftskruv eller? och hur gör jag för att ställa in den rätt? för övrigt så är motorn från 82 och jag tror att gasaren är 32mm.
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Jahapp, då var det ett problem till, spelar ingen roll hur mycket man ställer och justerar på förgasaren, då man trycker in kopplingen för att lägga i växeln stannar den, den är liksom för klen på tomgång.

Höjjer man tomgången så orkar inte klossen som skall bromsa in sekundär variatorn sakta ner den tillräkligt och då skorrar det som fan och växeln går ej i.

Problemet är alltså att den inte orkar gå då man skall ha i en växel, dessutom går den frammåt på tomgång med växeln i, alltså tyder det på för hög tomgång men ställer jag ner den mera så stannar den hela tiden. Skotern det handlar om är förövrigt en GlX Finlandia -82.
 

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE
Ditt problem sitter i drivremmen. Den är antagligen för kort eller så för bred.. Alltså den ligger för hårt på. Jag förstår precis vad du menar. Remmen ska ligga fri mellan skivorna på primärvariatorn och ha ca 0,5-1mm spel om du förstår. När remmen ligger överst i sekundären (se till att lyfta efter remmen ordentligt) så ska du kunna trycka remmen typ 25-30mm neråt om du trycker rakt ner med tummen på remmen. Se till att du får detta att fungera. By the way så ska du ha en Max 1049 rem. Har du en sån så står motorn snett om den ligger på för hårt iaf å då måste du linjera motorn mot variatorn.

Är det så att du bara helt enkelt har alldeles för hög tomgång så kanske den drar tjuvluft eller liknande. Inslagsvarvet brukar ju vara rätt lågt så det är möjligt att tomgången är för hög.

Mvh Marino
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jahapp, då var det ett problem till, spelar ingen roll hur mycket man ställer och justerar på förgasaren, då man trycker in kopplingen för att lägga i växeln stannar den, den är liksom för klen på tomgång.

Höjjer man tomgången så orkar inte klossen som skall bromsa in sekundär variatorn sakta ner den tillräkligt och då skorrar det som fan och växeln går ej i.

Problemet är alltså att den inte orkar gå då man skall ha i en växel, dessutom går den frammåt på tomgång med växeln i, alltså tyder det på för hög tomgång men ställer jag ner den mera så stannar den hela tiden. Skotern det handlar om är förövrigt en GlX Finlandia -82.
För mig låter det som du har skit i lågfartsmunstycket. Plocka isär alla munstycken och rengör dom med nålar eller koppartrådar från elkablar så dom du får bort hårda beläggningar och skit. Då kan du ställa ner tomg och den går fint och stabilt på tomg och då släpper förmodligen remmen
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Tackar för svaren, det där med att remmen ligger för spänt mot verkar det inte vara men det med munstycket kan mycket väl vara felet.

Munstycke nr. 1 på bilden, vet inte vad det heter men det sitter inskruvat där pilen är.


Här är en närbild på det, det jag undrar är om det skall vara hål rakt igenom i pilens riktning?? det var inte hål där först men efter lite bökande med en nål började jag se ljuset genom, skall det vara så?
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
1 an är lågfartsmunstycket , det sexkantiga är högfart, och JA det ska vara hål igenom men betydligt mkt mindre än sexkantiga...
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
1 an är lågfartsmunstycket , det sexkantiga är högfart, och JA det ska vara hål igenom men betydligt mkt mindre än sexkantiga...
Bra, då fattar jag, hålet var inte alls stort. Använde minsta synålen jag hittade men den gick inte igenom helt men tillräckligt för att få bort skiten iaf. Undrar vad det var i hålet för det satt fast som satan. Ska sätta ihop den imorgon och prova om det börjar fungera bättre. Tackar för alla svar såhär långt, verkar vara ett kanon bra forum dethär, återkommer imorgon med resultat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Dagens bränsle bygger mycket hårda beläggningar som liknar kalk. Koppartrådar från elkablar går igenom dessa små munstycken om du tar tråd från typ hötalarkabel.
Sedan veckar man koppartråden på flera ställen och låter den vara lång,,flera dm så kan man såga ut skiten, vecken funkar som sågtänder utan att göra åverkan i mässingen.

När man liks har fuggen isär bör man blåsa ur noga bakom i nålsätet för inkommande bränsle till flotörkoppen. Och även slipa in nålsätet med tandkräm på örontopps för bästa tätning.

Nu kommer den garanterat funka när du fick upp hålet
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Jadå, nu fungerar det bättre. Den stannar inte på tomgång längre och växlarna går att lägga i men den vill fortfarande gå frammåt på tomgång, men det är så lite så det gör ingenting, man lägger ju i friläget om man vill stå stilla.
Enda som stör lite är att den går lite oroligt på tomgång, motorn skakar liksom, som om den missar att tända men de kanske ska va så, det är ju ingen 4taktare..