Ställa in förgasare guide ?

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Har köpt en Iq 600rr som bluddrar på låga varv. Har satt dit 420 i MJ och troligen kan jag gå ner mer trotts att jag bor vid havsnivå. Men det verkar finnas rätt många saker man kan göra men är det nån vänlig som vill lägga upp en guide hur man ska gå till väga. Har för mig jag sett nån tidigare på detta forum. Vet ju att man kan läsa på stiften på MJ men hur gör man på lågfart. finns ju lågfartsmunstycken, luft munstycke och bränsleskruv samt tomgång samt trottel. Hur gör man på bästa sätt ? Och i vilken ordning :)
 

JTUSA

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
1
6
34
Ö-vik
Drar upp en gammal tråd, men måste nog vara en del som är i samma sits!
Var förbi närmaste Polaris handlare idag och fråga om dem kunde ställa in förgasarna men det ville dem inte.

Bestyckningstabell kunde jag inte heller få.

Kollat i ägarmanualen men står inget. Ska man sälja skotern och köpa en insprutare bara eller ge sig fan på o bestycka fuggarna?
Kör på 250 möh i temperatur mellan -3 till -15.

Nån vänlig själ som kan hjälpa mig?

Ps, vet att det är 410 MJ
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har servicehandböckerna för alla Polaris mellan 1985-1998 och där finns denna information med, så det borde finnas någon som har dom från 1999 och framåt också.
Fast är det samma förgasare och samma storlek på motorn så kanske det är en hänvisning i alla fall.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Drar upp en gammal tråd, men måste nog vara en del som är i samma sits!
Var förbi närmaste Polaris handlare idag och fråga om dem kunde ställa in förgasarna men det ville dem inte.

Bestyckningstabell kunde jag inte heller få.

Kollat i ägarmanualen men står inget. Ska man sälja skotern och köpa en insprutare bara eller ge sig fan på o bestycka fuggarna?
Kör på 250 möh i temperatur mellan -3 till -15.

Nån vänlig själ som kan hjälpa mig?

Ps, vet att det är 410 MJ
Vad är det för märklig verkstad som inte vill skruva? Och dessutom i märket man tycker dom borde kunna. Lätta pengar för dom att slanta in.
 

Love

Aktiv medlem
15 dec 2010
90
0
6
Bollnäs
Om du är den jag tror du är så:Har du pratat med han i Runemo som jag tipsade om? Om du får smyga på gasen i början så låter det som att den går fett på lågfart,finns service handböcker på nätet,hittade den här vet inte om det står nå't om din maskin.
http://www.mediafire.com
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Vad har du för munstycken i då? själv kör jag på 400 huvud 35 lågfart 0,9 pilot? skruvarna är jag osäker och nålen på #2 uppifrån sett med plastbrickan på undersidan kör själv på ca 150 möh utan större problem på detta. Dock är det ju som jag har blivit omtalad flera gånger att varje motor är en individ men detta kanske är en finger visning. Btw kolla så att choken stänger helt när du släpper den det gjorde inte min utan det var ett litet veck på wiern som gjorde att den chokade alldeles lite vilket gjorde att den gick skit på låg/mellan register.
 

JTUSA

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
1
6
34
Ö-vik
Om du är den jag tror du är så:Har du pratat med han i Runemo som jag tipsade om? Om du får smyga på gasen i början så låter det som att den går fett på lågfart,finns service handböcker på nätet,hittade den här vet inte om det står nå't om din maskin.
http://www.mediafire.com
Halloj, jo det stämmer bra det. En jäkla koll du har! :p





Har fått tag i en bestyckningstabell nu! Kollar jag den och läser och om jag kör 98 oktanigt så har ja rätt huvudmunstycke när jag kör 250 möh ?!
http://forum.snowmobile.se/attachment.php?attachmentid=822&d=1262885729

Gått igenom förgasarna och så här var den ställd!
Jet air pilot luft intaget på förgasaren: 0,9
Luft/bränsle skruvarna, är det utanpå förgasaren med plasthuvud?!: 1 varv ut
Låg fart: 35
Huvud: 410
Starter jet: 145
Trottel nål: 2 hak ner från toppen med plastringarna på varsin sida.

Så ni erfarna IQ 600rr förare, vad skulle ni ändrat?