Ställa in för skidres

Altairez

Ny medlem
8 mar 2017
4
0
1
Östersund
Hej! Jag skulle vilja ställa in min summit xp 154" 800r så att man kan få upp skidorna lättare.
Hur går jag tillväga? Som jag har uppfattat det så ska man släppa efter på balataremen alltså göra den längre. Ställa in den bakre boggiedämparen mjukare och den främre boggiedämparen hårdare. Är det rätt eller fel?

Någon som har erfarenhet av detta? tacksam för all info.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Hej! Jag skulle vilja ställa in min summit xp 154" 800r så att man kan få upp skidorna lättare.
Hur går jag tillväga? Som jag har uppfattat det så ska man släppa efter på balataremen alltså göra den längre. Ställa in den bakre boggiedämparen mjukare och den främre boggiedämparen hårdare. Är det rätt eller fel?

Någon som har erfarenhet av detta? tacksam för all info.
Det är rätt men inte att rekomendera, släpper du balatan för mycket är risken att du antingen kör boggieskenorna igenom mattan eller drar isär dämparen.

Satsa på ett variatorkit och ev en annan drevning istället..

Och min personliga åsikt är att jag skulle vara glad om jag slapp ha skidorna upp i vädret exakt hela tiden.
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Att släppa lite på bakre dämparen är definitivt något jag skulle prova om jag ville ha lägre skidtryck nu äger jag ingen Doo men dom andra 2 punkterna skulle jag vara betydligt försiktigare med.
 

Altairez

Ny medlem
8 mar 2017
4
0
1
Östersund
Det är rätt men inte att rekomendera, släpper du balatan för mycket är risken att du antingen kör boggieskenorna igenom mattan eller drar isär dämparen.

Satsa på ett variatorkit och ev en annan drevning istället..

Och min personliga åsikt är att jag skulle vara glad om jag slapp ha skidorna upp i vädret exakt hela tiden.
Men dom två problemen händer väl bara om man lossar helt alltså tar bort ballatan? det är väl ingen fara om man bara sätter den i det sista hålet? Anledning till min ide om att ställa in boggien för skidres istället för att köpa ett variator kit är att det inte kostar mig ett öre medans ett v-kit kan kosta många tusenlappar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Är inte så hemma på brp, men arctic cat har då många gånger och modeller använt samma balataremmar mellan olika modeller. Enkelt med ett artikelnr helt enkelt.

Vad jag menar är så kan ju dina balataremmar vara för långa i sista hålet.

V-kitt är billigt gämgört med Matta och boggie skenor
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men dom två problemen händer väl bara om man lossar helt alltså tar bort ballatan? det är väl ingen fara om man bara sätter den i det sista hålet? Anledning till min ide om att ställa in boggien för skidres istället för att köpa ett variator kit är att det inte kostar mig ett öre medans ett v-kit kan kosta många tusenlappar.


Helt seriöst: Variatorkit ger ju bättre prestanda på riktigt. Du vill att det bara skall se "häftigt" ut.

Ta bort remmen vetja (Förhoppningsvis leder det till ett snabbt och dyrt haveri så vi andra helt slipper din typ av skoteråkare).