Ställa av skotern vid köp

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Nu blir jag förbannad!

Jag köpte en skoter i slutet av maj och ställde såklart av skotern i samband med köpet. Då slipper jag försäkra eländet fram till vintern när den ska användas tänkte jag.

Nu visar det sig att det tar 4 dagar för transportstyrelsen att ställa av skotern från det datum jag köpte den och jag har därför haft den oförsäkrad i 4 dagar vilket kostar 200:- till trafikförsäkringsföreningen.

Att istället försäkra skotern från inköpsdatum hade kunna vara ett alternativ med eftersom de flesta försäkringsbolag har årspremie hade jag då fått stå och betala flera hundra kronor i månaden redan från dag ett.

Ska det vara så här jävligt?

Bra att veta i af om man köper skotern på sommaren.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
hände lika för mig,han jag köpte skotern av sa upp sin försäkring när jag hämtade skotern men skickade inte in ägarbytet förenns efter ca 10dagar,jag trodde jag körde på hanns försäkring iallafall några dagar,hade kryssat i för avställning på reggbeviset 200kr de va ju ganska bra ändå en annan åkte på 943kr

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Varför ringde du inte och ställde av skotern i samband med köp? Koden till fordonsregistret står på regbeviset (det blå, dvs det man inte skickar in) och det hade väl ägaren kvar? Annars kan man ställa av skotern om man har e-legitimation och det har i stort sett alla tillgång till, eftersom det går att fixa via nätbanken.
Om inte ägaren hade regbeviset eller nätbank så hade jag hellre väntat på att han fått beställt ett nytt, det tar ju bara nån dag.

Hur som helst. Sista utvägen om man ändå står där och ska handla och inte kan ställa av: försäkra skotern från inköpsdagen. När du får dina papper så gör du ett ägarbyte direkt till någon släkting eller liknande. Då bryts försäkringen. Sen kan du skriva tillbaka den på dig när du vill.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du kan också ringa och försäkra den i ditt namn när du kommer hem. På så sätt spelar de ingen roll om han tar bort sin försäkring eller inte.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Du kan också ringa och försäkra den i ditt namn när du kommer hem. På så sätt spelar de ingen roll om han tar bort sin försäkring eller inte.
Verkar inte som du har läst hans inlägg. Han ville inte försäkra den nu eftersom han då står med en försäkring ett helt år. Han vill inte ha skotern försäkrad förrän säsongen börjar. Det står på rad 2 i hans inlägg.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Verkar inte som du har läst hans inlägg. Han ville inte försäkra den nu eftersom han då står med en försäkring ett helt år. Han vill inte ha skotern försäkrad förrän säsongen börjar. Det står på rad 2 i hans inlägg.
Ja, jag har läst hans inlägg, mer än en gång, men det är fler som har skrivit i tråden att dom har råkat ut för liknande händelser !
Jag gav ett tips som ALLA kan tänka på vid ett köp av skoter, bil, mc, moped, fyrhjuling mm.

lazze123

Aktiv medlem
26 jan 2010
60
0
6
pite
är de inte så att de inte går att ställa av en skoter för att den måste va försäkrad hela tiden

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Det går att ställa a men tog som sagt ett par dagar.
Att göra det via koden eller e-leg var ett bra tips. Det kommer jag att göra i fortsättning.