SSCO - VÄDRAR MORGONLUFT EFTER KUPP

skoterleden

Team Snowmobile
1 jan 2000
124
0
6
Skoteråkarens frihet är hårt angripen från många håll. SSCO är en ny organisation som precis sett dagens ljus. Kommer de att lyckas? Vilka krav kan man som skoteråkare ställa på de som representerar oss?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Snofed skall nog inte anklaga någon anna för att vara en "Snyltorganisation". De om några är det, vill ha pengar från varenda skoterklubb men det finns nog inte en enda klubb som har fått något positivt tillbaka från Snofed, annat än fin statistik på hur hemsk en snöskoter är, speciellt de kraftfulla fartmaskinerna som T660 Touring... Bah...
 

astrom

Medlem
2 feb 2007
21
0
1
Överkalix
Det är djupt beklagligt att den etablerade organisationen Snofed går ut på så låg nivå i NK,det är inte värt att bemöta för det är långt under vad som kan krävas av deras representanter. SSCO anklagas av Svemos general skreterare för att gå ut med lögner vilket är felaktigt............... vad?
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Åter igen så gåt snofed ut med påstående som i regel hör hemma i munen på dom som siter på bänkarna utanför systembolaget 5 minuter före öpnning.

Snofed får den värsta rättshaveristen o verka saklig och sund.

Avekla snofed är min syn för dom har snart gjort en göran persson.
 
H

hällan

Vi behöver inte ssco eller någon fler organisation det sår bara splittring i ledena , låt oss istället gå på snofeds möten som bedrivs i demokratisk anda och påverka besluten.
De går inte att sitta hemma och knyta näven ,tyvärr allt för vanligt i detta land.
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
SSCO sår ingen splittring. Det står andra för. Vi vill endast se till att skoteråkarnas intressen tas tillvara på bästa sätt.

Vi har på Vägverkets snöskoterforum i Sollefteå meddelat att, vi är ute efter ett samarbete, även med Snofed. Dessa tycks tydligen däremot tycka att, splittring är det enda som räknas. Det är oerhört tråkigt.

Sanningen är ju att, vi måste samarbeta för att vi över huvud taget, ska kunna åka snöskoter i framtiden. Då duger det inte med påhopp och smutskastning.

Vad är det för fel på syndikalisterna, föresten ????:rolleyes: :)

Janne Sund, sekreterare SSCO
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vi behöver inte ssco eller någon fler organisation det sår bara splittring i ledena , låt oss istället gå på snofeds möten som bedrivs i demokratisk anda och påverka besluten.
De går inte att sitta hemma och knyta näven ,tyvärr allt för vanligt i detta land.
Är du helt snurrig???
Snofed har inte stått/bedrivit något som är till fördel för skoteråkarna, bara att kolla på deras hemsida så ser det ut som att du kommit till skoterhatarnas paradis.

Har din skoterklubb haft någon nytta av Snofed? I så fall, kan du vara snäll och berätta vad?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tycker att vi på detta forum inte skall kalla någon snurrig, bara för att man inte tycker likadant i alla frågor.

Vad den ena eller andra organisationen, Snofed eller SSCO (fd. Svemo Touring, kallar det så då jag antar att det är i stort sett samma Personer/Klubbar i bägge dessa org.), har gjort för oss snöskoteråkare går ju att diskutera i all oändlighet.

Jag själv är Ordf. i A-jaur SSF och har personligen fått ett ganska så fint kontaktnät med olika myndigheter och andra organisationer, mest på regional nivå. Mycket av dessa kontakter har skapats på möten och sammankomster som Snofed tagit initiativ till. Dessa personliga kontakter har varit till mycket stor hjälp när vi själva i vår klubb eller tillsammans med andra snöskoterklubbar och andra intresseorganisationer i vårt närområde, hjälpts åt att lösa problem och skapa möjligheter runt snöskoteråkningen. Givetvis så har säkert även Svemo Tuoring kunnat skapa dessa möjligheter för mig och min klubb om vi valt att vara med där istället, och säkert eventuellt i framtiden även SSCO.

Då jag själv varit personligt engagerad i vår skoterförening i 15 år, så har jag varit på en och annan skoterriksdag genom åren. Här har jag kunnat konstatera att Snofeds arbete med att även skapa ett kontaktnät in i regering och riksdag äntligen på senare år, börjat ge resultat.
Nu finns det bland annat en skoterklubb i riksdagen, över partgränserna.

Det är därför som jag upplever att myndigheter och politiker på riksplanet har börjat lyssna och ta till sig av argumenten för snöskoterns möjligheter i detta land.

För att ytterliggare förstärka vår röst i snöskoterfrågor mot våra makthavare så tror då jag att EN STARK RÖST, är bättre än två små.
Så varför uppfinna hjulet på nytt?
Varför inte bara byta till nytt gummi, när det gamla blivit slitet?

Men för att komma dit vare sig det är en ny eller gammal organisation så behövs det folk som inte bara snackar, utan istället verkligen engagerar sig, genom att komma på möten och lyssna på olika argument, för att själv bilda sig en uppfattning. Och vara med och rösta fram en styrelse som man tror kan tillföra alla skoteråkarna något.

För vad är det sedan som inte säger, om nu eventuellt SSCO blir den som tar över tuoringfrågorna och snofed försvinner, att det till sist inte blir en avknoppning av snofed ändå, i den nya organisationen?
För med en vanlig och normal demokratisk beslutsprocess, så är väl risken (Möjligheten) att samma typ av folk till sist blir invald i SSCO styrelse också?

Stig Larsson
Ordf. A-jaur SSF
 
H

hällan

Tycker ändå att det känns fel att skapa en helt ny organisation , om ssco nu har så starka argument med förankring hos vanligt skoterfolk så borde de inte vara något problem att driva era frågor på snofeds möten.

Till mikael n. kan jag bara säga att , börja dina svar mera ödmjukt så får du större respekt.