Srx700 ta bort premiärvariatorn

utter79

Medlem
12 mar 2011
11
0
1
grängesberg
Hej hej, finns det nått smidigt sätt att ta bort premiär variatorn på yamman?går det att bygga nån egen avdragare,vill ju i te banka o slå på variatorn,



Mvh Niklas
 

the_engineeer

Medlem
17 apr 2013
12
0
1
Arvidsjaur
Sätt gängtejp på en bult med rätt gänga, luta skotern på sidan och fyll vatten i hålet till variatorns fastsättningsbult (ända upp). Gänga dit avdragarbulten och dra åt lagom. Knacka lite lätt med en hammare på bulten, dra åt lite till, knacka mer osv till dess att det låter POFF och variatorn är lös.
En del använder olja istället men det blir en massa kladd att städa upp efteråt. Vatten funkar exakt lika bra...
 

nilsson999

Aktiv medlem
8 jan 2012
68
0
6
Luleå
gängan är m18X1.5 på yamaha använd ingen hammare.fSätt gängtejp på en bult med rätt gänga, luta skotern på sidan och fyll vatten i hålet till variatorns fastsättningsbult (ända upp). Gänga dit avdragarbulten och dra åt till den släpper.om den ändå inte släpper
värm vatten i en vattenkokare häll över axeln mellan skivorna och på inre skivan och dra ännu hårdare på bulten
 

the_engineeer

Medlem
17 apr 2013
12
0
1
Arvidsjaur
OK, det var ett ännu bättre sätt!

(Fast då jag sa 'knacka lätt' menade jag inte SLÅ, utan verkligen att man bara pickar lite löst... Tror det är riskfritt men visst, att ta loss den utan hammare är ju förstås bäst)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Hej hej, finns det nått smidigt sätt att ta bort premiär variatorn på yamman?



Mvh Niklas
Vattenmetoden är skottsäker, funkar alltid.

MEN! Eftersom jag deltar i en annan tråd här, som handlar om stavsvårigheter så måste jag som "språkpolis" meddela följande:
Det heter inte PREMIÄRvariator. Vad är det för premiär som väntas?

PREMIÄR är något nytt som presenteras. Ex.vis en ny bil, skoter, film etc.

Vad variatorn på motorn heter är: PRIMÄRvariator. Primär står för först, den första, alltså den första variatorn. Jfr den bakre variatorn som kallas SEKUNDÄR, enkelt sagt i andra hand.

Sedan ska vi krångla till det lite i vårat svenska språk. SEKUNDÄRvariatorn sitter, (oftast) på en axel som kallas PRIMÄRAXEL, alltså den axel, den första/ingående, som går in i kedjehus/växellåda.

Men i vilket fall, PRIMÄRvariator heter det.



Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Sen vill jag tillägga att olja istället för vatten är enklare men kladdigare. Eftersom vatten är väldigt lättflytande ställer det högre krav på tätheten med gängtejpen. Men det funkar om det blir tätt absolut. Sen ingen hammare...ajabaja. Inga lager tycker om slag