Srx-kolvar i Viper?

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Har skaffat en till viper (mountain) som jag ska byta kolvar i, och eftersom jag ska köra med slp-piper så undrar jag om det skulle funka bättre med srx 700 kolvar? någon som provat, tar gärna emot tips o vart jag kan beställa oxå..

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Har skaffat en till viper (mountain) som jag ska byta kolvar i, och eftersom jag ska köra med slp-piper så undrar jag om det skulle funka bättre med srx 700 kolvar? någon som provat, tar gärna emot tips o vart jag kan beställa oxå..
Hallå!

Funkar inge bra alls efter som det är olika motorer. SXV motorn väger 10 kilo mindre än SRX motor, bla sitter det en lättviktsvev i SXV osv. Men det stora problemet är att borrning och slag skiljer sig åt på dessa 2 motorer, så kolvarna passar helt enkelt inte i cylindern.

orange68

Medlem
27 sept 2007
6
0
1
Jag har (efter efter rekommendation av en polare) satt i SRX-kolvar i min Viper. De såg ut precis som Viper-kolvarna (vikt vet jag inte) och hade exakt samma mått. Enligt vad jag fått fram så är det samma borr/slag på Viper som Srx. Motorn går hur fint som helst, plus att kolvarna till Srx är billigare än till Viper???

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
kollat runt lite å det verkar som vissa kolv tillverkare annvänder samma till srx och viper ,medans anndra inte gör det. orginal kolvarna är inte samma påstår dom på iaf här på yamaha.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
På vad?

Motorn är inte samma, SXV är 28 kg lättare än SRX varav 10 kilo ligger i motorn.

Kör på med SRX kolvarna om du vill men jag skulle inte göra det.

Jag hade köpt smidda kolvar för SXV.

Du måste ha blandat ihop Viper motorn och _SXR_ motorn.

För Viper och SRX motorn är mycket lika. De har samma borr och slag.
Följd fråga: hur kan det då komma sig att de kör på samma ringa..? ;)

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Vet att dom hade bantat ett ex antal kg på Sxv-veven så det är mycket möjligt att Viperns kolvar väger lite mindre än Srx:en och då blir det inte rätt balans på grejerna.. bara en tanke..

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Hallå!

Japp jag har blandat ihop SXR och SRX när det gäller borr/slag, Sorry...

Men SXV är ändå 10 kg lättare än sRx:en bl.a. pga lättviktsvev på SXV. Men vill du köra på SRX kolvar så är det fritt fram... men jag skulle inte göra det, priset att köpa smidda kolvar avsedda för SXV borde vara samma som för SRX:en så jag ser inte vitsen men att börja blanda ihop grejerna... men var och en gör som den vill...

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Jag har skaffat sxv kolvar nu men jag var lite nyfiken om det skulle funka, har för mig att det var nån Yamaha guru som körde med srx:ns kolvar i en viper och eftersom srx:en har pipor orginal så kanske det var bättre kolvar i den oxå.. Alla säger ju att dom rasar så fort man sätter dit pipor så då kanske man kunde förebygga lite nu när man har motorn i molekyler.. Har kört med pipor på min andra Viper i snart 3 år nu så de kanske inte är så dåliga som alla säger.. Finns det något annat speciellt jag bör tänka på nu när jag ska sätta ihop den?