SRX - Intermittent fel - Svårknäckt nöt...

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Fått ett retsamt fel på SRXen.
Ibland (1 av 10) så vägrar den starta, eller snarare, startar, går 3sek sen dör. Så kan man hålla på i 20min dessa gånger. Sen plötsligt går den klockrent. Varm eller kall spelar ingen roll.
En sak har jag noterat som jag tror är ett symtom av felet.
Varje gång den gör så här är lyset och varvräknaren död. (trots att den går de 3sek)
När den väl vaknar å går mer än 3sek så tänds lampor och varvräknaren funkar.
Några tips på vart man börjar att leta fel.

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
Sv: Svårknäckt nöt...

lyser det i hastighets mätaren?

Kan det vara kortis någonstans. Är inte lätt at felsöka när skotern nästan alltid funkar

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom

Ne, inte de minsta lätt. Men inträffat 2gånger idag på 6mil. så rätt irreterard.
Allt funkar som det ska när den går som den ska. Om de vore så att de var en skavd kabel borde den ju orsaka kortis under drift oxå. Men bara "död" när den varit avstängd. Aldldrig dött när man kört den. Inte ens hackat till eller liknade.
Känns mer som att det är ett relä som ska mata ström till allt annat än tändingen som inte slår till, och därför får inte dcs:en ström och slår av motorn för att skydda. En liten ide jag fått.

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna

Taget ur instruktins boken avsnit om felsökning.

Kortslutning i belysningssytemet.,singalsystemet och mätarsystemet (utom tänsystemet)..
Koppla bort relät med den vita kontakten (inte den svarta kontakten) för att aktivera tändkretsen så att motorn kan startas.
Be Yamaha återförsäljare kontrollera elkretsarna så snart som möjligt.

Hoppas det kan ge någon hjälp:)

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom

Ett steg närmare nu.
Pillade lite igår kväll. Rengjorde kontakter som var gröna och snyggade till fastsättningen av reläer.
Sen ut på en provtur. Startade på första draget och gick hur fint som helst.
På med hellyset o böööööööö så dör den. Klickar och omkopplaren och drar igång den. Går hur fint som helst. upp i lite fart å på med hellyset, Bööööö så dör den igen.
Ska ut å riva allt igen nu. Känns som jag kan lättare hitta felet nu när det går att provocera fram.

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom

Ännu mera förvirrad...
Tagit i sär och mätt alla kablar å skarvar mellan lycktan/mätarna och relä å upp till styret. Inga kortisar eller överslag.
Däremot om ja plockar bort helljus reläet så går den klockrent. Kan ett relä gå sönder så att de skapar kortslutning?

Belgianblue

Aktiv medlem
15 feb 2009
70
0
6
Umeå

Mät mellan kontakterna där du sätter fast reläet så du inte har kortis på någon kabel. Har du inte det ska det vara reläet som är trasigt.