SRX-700-Orkeslös på varv...

mabro

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Östersund Sverige
Paniken börjar sprida sig i kroppen...
Jag har en SRX-700 -98 som går hur bra som hels på tomgång och upp till ca 6000 varv. Därefter dör den av och blir helt orkeslös. Om jag plågar den går det att få upp den till 7000 varv men sen är det stopp. Jag har försökt med precis allt snart utan resultat. Avgasportarna är genomgångna och injusterade, samtliga kablar och slangar, förgasare, variatorerna, stift och tännhattar men det blir ingen skillnad.
SNÄLLA, om någon kan ge mig ett litet tips på vad det kan vara så skulle jag bli så otroligt glad!!! Tack på förhand!
 

christerljung

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Falun
...tja vet inte om jag är helt fel ute men kan ändå berätta att min exciter inte varvade ur när man kom över 70 knyck , snarare sjönk varvet. Detta blev när jag ökade avståndet mellan variatorerena, alltså flyttade motorn längre fram.
 

mabro

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Östersund Sverige
Tyvärr så har jag redan försökt med det. Har ställt in motorn exat både i vinkel och cc-avståndet mellan axlarna.
Men jag tackar ändå för ditt tips! Det var snällt att du tog dig tid och svarade!
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
vad jag hört så ska det visst varit stora problem med vevaxlarna i dom motorerna!

även 99orna hade vissa proble med just 700:eek:rna
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
om du har vibrationer i styret så är det nog veven,men jag tror ändå att det är något med avgasportarna.

du skrev att du hade kollat att dom inte kärvar o.s.v men symtomen du beskriver liknar väldigt mycket att dom inte öppnar som dom ska.

på srx:en är det väl elektroniska avgasportar(inte tryckstyrda som polaris och ski-doo),om servomotorn funkar så är väl frågan om den får signal att den ska öppna portarna överhuvudtaget??

jag vet inte hur servomotorn får veta när den ska öppna och stänga men det borde vara varvtalsstyrt(signal från tändboxen),kolla det är mitt tips...
 

mabro

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Östersund Sverige
Tackar för ditt svar men tyvärr så tror jag inte att jag är hjälpt av det...
Det stämmer att det är elektroniska avgasportat som styrs via varvtalet. Kan garantera att dessa är helt OK. Har haft upp samtliga och renjort samt putsat av dom. Har till och med bytt samtliga vajrar så dom ska gå lätt samt lämnat in skotern på Yamaha Center så dom har ställt in dom och då gjorde även dom en ordentlig koll av dom. Servomotorn fungerar kladerfritt och den får rätt signaler vid rätt tidpunkt. Det kan inte vara dessa.

Vad det gäller veven så är den uppmätt och balanserad så det kan inte vara den heller. Problemet med veven på 98:eek:rna är att den är helsvetsad vilket yamaha återkallade och fixade på garantin.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hur beter den sig när man försöker få upp den över 6000? Blir den bara svag eller misständer den och har sig?

Har du några tecken på dålig förbränning (svarta/bruna/grå avgaser, avgasknallar, avgaserna luktar mer bensin än avgaser)?
Låt någon annan ligga snett bakom när du provkör för att hålla ett öga på avgaserna.

Beter den sig likadant vare sig det är varmt eller kallt ute?

Ser tändstift, sotavlagringar i avgasportar etc likadant ut på alla cylindrar?
 

mabro

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Östersund Sverige
Tackar så mycket för alla svar men nu verkar äntligen problemet vara löst!

Felet var en spole på "tännplattan" men det sjuka är att det enda felet på tännplattan är att jag får inget ohm-värde på belysningsspolen????? Alla andra värden stämmer men just på belysningsspolen verkar det vara ett brott för jag får ingen kontakt. Har aldrig haft problem med vare sig belysning eller varvräknare. Fattar inte hur den spolen ska kunna påverka tändningen men jag bytte hela plattan och nu fungerar i alla fall skotern som den ska...

Ingen Yamaha-mekaniker jag har pratat med har inte ens hört talas om att en tännplatta gått på en SRX eftersom hela tännsystemet byttes ut -98. På -97:eek:r ska det tydligen vara ett ganska vanligt fel...
Men men, någon ska ju vara den första och självklart ska ju allt skit drabba mig.... :)