Srx 600 äter stift

Froog

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Hej...
En kompis till mig har en srx 600 -99.
Han har köpt den i oktober, han har inte kört många mil med den.. typ 2-5..
Han har redan bytt 7 stift..!!!

Varför??
Är det något fel eller håller stiften sämre på srx:arna??
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Det fanns en artikel om just det i en av skotertidningarna för ett par år sedan. Tre killar hade köpt likadana NYA maskiner och dom maskinerna åt stift, och det var på en cylinder som det var värst om jag inte missminner mig.
Dom vände sig till återförsäljaren, han gjorde väl säkert så gott han kunde men ingen skillnad blev det.
Dom vände sig till yamaha och verkade inte få bättre hjälp där.
Hur det gick till slut vet jag inte, jag tycker inte att det verkar stabilt hur som helst......jag ska se om jag har kvar tidningen nånstans......
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
på vilket sätt lyckas motorn förstöra stiften så dom inte går att använda igen, byter han stiften när dom blivit lite blöta.

om man värmer upp tändstiftet med tex, en gassvets så bränns alla kolrester bort och tändstiftet är som nytt igen.

när tändstiftet sitter i motorn måste det bli så varmt så kol o sot bränns bort, om tändstiftet har rätt värmetal och motorn får rätt bränsle/luft blandning ska porslinet i tändstiftet vara gyllenbrunt. om det är svart o lite kladdigt får den för mycke bränsle. happ, då vet vi det. nu gäller det att lokalisera vilket munstycke som är för stort eller för litet. 0-1/4 gas står lågfarts munstycket för bränslet. 1/4 till 2/4gas står nålen för bränsle mängden, från 2/4 till full gas bestämmer huvudmunstycket hur mycket bränsle motorn ska få. För att få veta vilket munstycke som är fel så kör du motorn varm och kör ganska länge tex på mellanregister, stäng snabbt av motorn när du känner dig nöjd och kolla stiften. upprepa tills du hittat felet.

nu kan det ju vara vadsomhelst med man måste ju börja nånstans, det finns säkert nån som är bättre än mig på det här som kan ge dig svar på en gång....
 

Kungen650

Medlem
1 jan 2000
47
1
8
51
Kalix
Man måste vara väldigt försiktig med choken på srxarna, de är känsliga för mycket bränsle. Därför far stiften! Men man kan värma eller blästra dom så blir dom som nya i 9 fall av 10.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det kan också vara något fel som ger för låg tändenergi (eller snålt tilltaget tändsystem från början).

Jag har en känsla av att 3-cylindriga motorer brukar vara känsligare än 2-cylindriga (då av samma märke och ungefär samma årsmodell). Tändplatta och CDI brukar vara ungefär likadant dimensionerade men sen ska energin fördelas på 3 tändstift i stället för 2.

Det har också hänt att t ex dålig kontakt i primäranslutningarna till tändspolen eller vid tändplattan har ställt till problem när tändstiften är igensotade, medan felet inte märks alls med fräscha tändstift och varmkörd motor.

För att ta reda på om tändstiftet är igensotat (utan att skruva ur det) kan man rycka loss tändhatten och sedan ohmmäta med multimeter mellan anslutningen på stiftet och jord. Om stiftet är fräscht är det oändlig resistans, och så småningom lär man sig var gränsen går för en viss motor. Någonstans mellan 50 kohm och 1 Mohm kan man vänta sig som gränsvärde.
 

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
Eftersom han köpt den i oktober o kört ca 2-5 mil.....kan det vara vatten i soppan eller rent av gammal bensin som gör att stiften packar ihop....hade grymma problem med det förra vintern på Lynxen.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Man bränner inte stift med gassvets!!!Man har en speciell bläster!
Mvh: Bola.......
 

pberglund

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Piteå Ungern
Nu kan det hända att jag är helt ute och cyklar men jag har ett svagt minne om artikeln med dom 3 killarna (ifrån Piteå förövrigt) vars stift gick så fort dom vek av ifrån leden.
Tror att dom löste det genom att sätta en liten plåtbit under baljan, just framför utblåset för att "styra undan snön". Så händer det bara i djupsnön så kan det ju vara värt att testa.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Och till dom (2003) som diskuterade hur man får liv i dom igen så funkar gassvets, startgas och vilken bläster som helst ;)